
Men det har ikke gjort det lettere for de medarbejdere og ledere ude i kommunernes kommunikations- og borgerserviceafdelinger, der også står overfor den enorme kommunikationsopgave med at skabe en ny og enkel tilgang til det offentlige for borgerne.
Tværtimod, mener Dansk Journalistforbund, som i et debatindlæg skarpt kritiserer, at portalen slet ikke matcher kommunalreformens grundtanke om én indgang for borgeren til hele den offentlige sektor.
For i stedet for én indgang får borgeren nu både en indgang på borger.dk OG sin hjem-kommune.
Som det hedder på portalens præsentationsside på nettet: "På borger.dk vil man kunne finde information om det offentlige. Det kan f.eks. være om at blive gift eller at ansøge om kontanthjælp?" ? to eksempler på ydelser, som borgeren i alle tilfælde skal henvende sig til sin kommune for at få løst.
Topstyret prestigeprojekt
- Vi havde håbet, at man fra centralt hold ville understøtte kommunernes informationsarbejde ved at koncentrere sig om løsninger, der kunne bruges integreret i kommunernes indsats frem for at skabe en portal, som har som mål at skabe direkte kontakt til borgerne, siger formand for Journalistforbundet, Mogens Blicher Bjerregaard i debatindlægget. Her omtales portalen også som et "topstyret prestigeprojekt", hvor aktørerne i "moderniseringsrus har tabt deres egne målsætninger af syne.".
Dobbeltarbejde og spild af ressourcer
Lars Elmsted, borgerservicekonsulent i Roskilde Kommune og medlem af Journalistforbundets bestyrelse i kommunikationsgruppen, ser den nye portal som et spild af ressourcer, på den måde den nu er lanceret.
Han giver et eksempel på det fra dagligdagen i sin egen kommune.
- Vi skal nu i borgerservice-afdelingen til at beskrive omkring 500 ydelser for den nye Roskilde Kommune forfra igen. De politiske prioriteringer om service-niveauer og de nye administrative strukturer har først skullet på plads, og nu er vi så småt ved at være klar til at gå i gang med beskrivelserne. Oven i dette store, men helt nødvendige arbejde skal vi så også beskrive alle statslige og regionale ydelser for at opfylde intentionen i kommunalreformen. Alene i staten er der tale om ca. 130 forskellige selvbetjeningsløsninger på alt fra forbrugerklager, ansøgning om flyttehjælp, studiegæld osv. osv. Her ville vi gerne meget have haft hjælp, så vi kunne trække på nogle fælles oplysninger, som alle kommuner kunne bruge. I stedet for skal 98 kommuner nu til at sidde og lave hver deres beskrivelse, siger Lars Elmsted.
Han pointerer, at selv om man som borger kan få en lang række oplysninger på borgerportalen, så er det hos kommunen at man under alle omstændigheder skal hen og have de nødvendige og helt praktiske oplysninger, for at kunne handle: hvem skal jeg tale med, hvornår har de åbent, hvad er telefonnummert osv.?
Fjerner borgernes fokus
Dansk Journalistforbund appellerer til, at aktørerne bag borgerportalen nu i stedet går i tæt dialog med kommunerne og skaber et redskab, der er rettet mod understøttelse af den kommunale informationsindsats ? ? i stedet for at skabe endnu en mastodont-portal, der fjerner borgernes fokus fra kommunernes lokale indsats frem for at understøtte den?.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.