
ODDER: At Odders borgmester Uffe Jensen (V) for to år siden blev medlem af formandskabet i Kattegatkomiteen, der lobbyer for en fast kattegatforbindelse, blev genstand for kritik fra byrådets bromodstandere - blandt andet fordi det ikke var resultat af en byrådsbeslutning.
Hans efterfølger på borgmesterposten Lone Jakobi (S) fortsætter den kommende periode i komiteens formandskab - men det bliver med en ny status som observatør, for det sikrede konstitueringsparterne sig.
I juni besluttede et flertal i byrådet på 15-4 ifølge Odder Avis, at det var helt ok, at borgmesteren kunne sidde i lobbyen, uden at byrådet havde stemt om det. Modstanderne kom fra R-SF-EL, der altså forgæves forsøgte at tvinge Uffe Jensen til at trække sig fra Kattegatkomitéen, fordi den entydigt arbejder for en fast forbindelse over Kattegat.
Men nu kommer der ny borgmester, og et af punkterne i konstitueringsaftalen bag Lone Jakobi siger nu udtrykkeligt, at "Odder Kommunes borgmester alene deltager i Kattegatkomiteen med observatørstatus". Og af et læserbrev fra byrådsmedlem Kresten Bjerre (R), der i valgkampen slog hårdt på sin modstand mod broen, fremgår det, at det nye byråd - på 19 - tæller 10 bromodstandere.
Formandskabet i kattegatkomiteen består af regionsrådsformændene Ulla Astman (S), Heino Knudsen (S) og Anders Kühnau (S), der også er formand for komiteen, samt borgmestrene Martin Damm (V), Jacob Bundsgaard (S) og - et par dage endnu - Uffe Jensen (V). Derudover branchedirektør i DI Transport Michael Svane.
I modsætning til Odder og Kalundborg kommuner har Samsø sagt nej til en Kattegatforbindelse, og borgmester Marcel Meijer (S) har da også blot en observatørstatus i lobbyens medlemskreds - ikke i formandskabet, som Odders borgmester.
Kattegatkomiteens vision:
- Et sammenhængende Danmark, hvor landets store vækst- og videnscentre kædes sammen til én dansk metropol i europæisk målestok
- Grundlaget herfor skal være en fast Kattegatforbindelse til biler og højhastighedstog mellem landets store centre.
- Der kan skabes et nyt kraftcenter, der vil kunne markere sig som et attraktivt nordeuropæisk vækstområde, hvor der som ringe i vandet vil opstå nye muligheder for vækst og udvikling i alle regioner i Danmark.
Bromodstandernes argumenter:
- at forbindelsen ikke er bæredygtig
- at der vil ske en enorm udledning af CO2 i anlægsfasen
- at det vil gå voldsomt ud over naturværdier på Røsnæs, Samsø og i Odder
- at naturværdier og støjbelastning slet ikke indgår med tilstrækkelig vægt i de økonomiske modeller
- at man for de mindst 116 mia. kr., som forbindelsen vil koste, vil kunne opnå større og bedre fordele
Se iøvrigt mandatforskydningen i Odder ved KV21, hvor R gik frem fra en til to pladser, og DF mistede sin ene plads
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.