Digital borgerbetjening er brugerfjendtlig, langsom og løntung, viser undersøgelse
"Den offentlige sektor er mere opsat på at lave langsom sagsbehandling, undgå sammenligninger og gøre ydelserne så løntunge som overhovedet muligt".
Det skriver Handelshøjskolen i København i en pressemeddelelse om en ny undersøgelse af 110 statslige styrelsers digitale borgerbetjening. 85 af styrelserne får dumpekarakter ud fra en samlet vurdering af brugerretning og aktivitetsstyring.
For eksempel skal formularer stadig printes og sendes manuelt, ligesom den digitale signatur ikke er taget i anvendelse. Udlændingestyrelsen er det "mest ekstreme eksempel på langsom og modvillig implementering af ny teknologi" skriver handelshøjskolen i en pressemeddelelse.
- Langt de fleste IT-budgetter synes at gå til styrkelse af de interne styringsbehov og strømlining af interne datastrømme uden at komme et skridt nærmere den store mængde af digitale brugere, skriver handelshøjskolen.
Kræver regulært tæskehold
Socialdemokraternes IT-ordfører, Thomas Adelskov, mener at undersøgelsen viser, at regeringens IT-satsning fejler.
Han kræver nu, at regeringen giver den såkaldte IT-taskforce et styrket mandat. IT-taskforcen bør tjekke alle offentlige hjemmesider med jævne mellemrum for at sikre brugervenligheden.
- Vi har brug for et regulært tæskehold, der kan lægge linjerne for den offentlige IT-satsning og sætte fælles standarder. Stat, amter og kommuner skal åbne sig overfor borgerne, og der skal sættes fælles mål for de offentlige hjemmesider. På den måde kan vi sikre den bedste borgerservice og de største effektiviseringer i det offentlige, siger Thomas Adelskov.
lg
Det skriver Handelshøjskolen i København i en pressemeddelelse om en ny undersøgelse af 110 statslige styrelsers digitale borgerbetjening. 85 af styrelserne får dumpekarakter ud fra en samlet vurdering af brugerretning og aktivitetsstyring.
For eksempel skal formularer stadig printes og sendes manuelt, ligesom den digitale signatur ikke er taget i anvendelse. Udlændingestyrelsen er det "mest ekstreme eksempel på langsom og modvillig implementering af ny teknologi" skriver handelshøjskolen i en pressemeddelelse.
- Langt de fleste IT-budgetter synes at gå til styrkelse af de interne styringsbehov og strømlining af interne datastrømme uden at komme et skridt nærmere den store mængde af digitale brugere, skriver handelshøjskolen.
Kræver regulært tæskehold
Socialdemokraternes IT-ordfører, Thomas Adelskov, mener at undersøgelsen viser, at regeringens IT-satsning fejler.
Han kræver nu, at regeringen giver den såkaldte IT-taskforce et styrket mandat. IT-taskforcen bør tjekke alle offentlige hjemmesider med jævne mellemrum for at sikre brugervenligheden.
- Vi har brug for et regulært tæskehold, der kan lægge linjerne for den offentlige IT-satsning og sætte fælles standarder. Stat, amter og kommuner skal åbne sig overfor borgerne, og der skal sættes fælles mål for de offentlige hjemmesider. På den måde kan vi sikre den bedste borgerservice og de største effektiviseringer i det offentlige, siger Thomas Adelskov.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.