
Københavns Kommune tjener millioner i parkeringsafgifter fra bilister, der ikke kan finde ud af, hvor langt de må parkere fra byens vejkryds. I februar 2005 foreslog borgerlige politikere at markere, hvor på vejen man må parkere og det stemte hele Borgerrepræsentationen for.
Og så begyndte problemerne for kommunens embedsmænd, der nu skulle til at finde hoved og hale i de regler, som bilister har måtte døje med i årevis.
For hvad er forskellen på et vejkryds, hvor ti-meter reglen gælder og en ind- og ud-kørsel, hvor den ikke gælder? En granskning af både Færdselsloven og Vejloven har ikke gjort embedsmændene klogere, og det har heller ikke hjulpet at spørge eksperter i Justitsministeriet og Vejdirektoratet til råds.
et bliver ikke bedre af, at der blandt jurister er uenighed om, hvorvidt kommunen kan gøres erstatningsansvarlig, hvis deres vurdering adskiller sig fra de vurderinger, som byens parkeringsvagter hidtil har foretaget.
Bondam bakker ud
Teknik- og miljøborgmester, Klaus Bondam (R), der længe har ønsket færre biler i København, vil nu skrotte markeringsplanerne og overlade bøvlet til bilisterne. Men først vil han gerne have en juridisk udredning fra justitsminister Lene Espersen (K).
- Ti-meter reglen i København er svært tilgængeligt stof for alle parter. Spørgsmålet er, om vi overhovedet skal markere den, for de forskellige scenarier har en del udfordringer i sig, siger Klaus Bondam.
Til bilisterne i København har han til gengæld et godt råd:
"Er du i tvivl, så lad vær'."
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.