Debat om takst-stigninger er kørt for langt ud. Statsminister og Folketinget må tage et medansvar, siger rådmand Peter Thyssen (R) i Århus, som ønsker bompenge for bilister
21. JAN 2004 8.08
Det er en meget ringe trøst for den kollektive trafiks passagerer, at både trafikminister og statsminister fralægger sig et hvert ansvar for stigningerne i billetpriser i den kollektive trafik.
Det mener rådmanden for den kollektive trafik i Århus, Peter Thyssen (R).
- Nu er den ansvarsdebat efterhånden ved at være pinlig, Der må da være politikere i dette land, der gerne vil påtage sig et ansvar? Efter min opfattelse har både trafikselskaber og folketinget ansvaret for problemet med de høje takster. Og vi har da i særdeleshed et fælles ansvar for at løse den kollektive trafiks problemer, siger Peter Thyssen.
Han peger på, at regeringen dels har fjernet tilskuddet til lavere takster, dels har fjernet en række trafikpuljer, som blandt andet kunne bruges til at anlægge busbaner i byerne, og dertil har indført et "ufleksibelt" skattestop. Det kommunale Århus Sporveje skal således spare 40 millioner kroner i år, og har hentet en del af pengene på højere billetpriser.
Smertegrænsen er nået
- Jeg mener vi skal se at komme i gang og sige: Nu har vi nået smertegrænsen i den kollektive trafik efter at taksttilskud og trafikpuljer er fjernet - samtidig med, at det relativt er blevet meget billigere at bruge egen bil. Det sidste er formentlig helt afgørende for den udvikling,
vi har set, fortsætter Peter Thyssen.
Han har to forslag til forbedring af busser og togs konkurrenceevne i forhold til bilerne:
Trængselsafgift i byerne
En afgift på at køre ind i midtbyen vil styrke den kollektive trafiks konkurrenceevne og er gennemført med succes i London. Man opnår mærkbart mindre trængsel i byerne og dermed bedre fremkommelighed for busserne.
Samtidig får man lokalt en indtægt til yderligere forbedringer og omstilling af den kollektive trafik med takstnedsættelser, busbaner, sporvogne mv.
Peter Thyssen vil sætte forslaget på dagsordenen i debatten en ny Midtbyplan for trafikken i Århus.
Ændring af bestemmelserne om P-fond
Ved opførelse af nybyggeri i midtbyen, hvor parkeringskravene ikke kan opfyldes på den enkelte ejendom, kan der dispenseres - mod at der indbetales et beløb til Kommunens Parkeringsfond. Parkeringsfonden skal herefter anvende midlerne til etablering af offentlige P-pladser i nærheden af byggeriet, hvilket skal ske inden 5 år - ellers skal pengene tilbagebetales til bygherren.
Peter Thyssen synes at det er ulogisk at betragte parkerings-problematikken som et isoleret problem.
- Vi vil på samme tid øge p-pladsantallet og formindske trafikken i Midtbyen. Den manglende faktor i ligningen er den kollektive trafik. Det burde være muligt at anvende P-fondsbidragene bredere end i dag. Pengene skal kunne bruges til at styrke den kollektive trafiks konkurrenceevne, siger Peter Thyssen.
Positiv spiral
- Målet med det hele skal være at få økonomien i at drive kollektiv trafik ind i en positiv spiral, hvor indtægterne udvikler sig positivt og fører til forbedringer og takstnedsættelser, der igen giver flere passagerer.
- Men først skal vi have vendt den pinlige ansvarsdebat til en perspektivrig udveksling af løsningsforslag. Og her det afgørende at folketing, trafikminister og statsminister deltager, slutter rådmanden.
lg
Det mener rådmanden for den kollektive trafik i Århus, Peter Thyssen (R).
- Nu er den ansvarsdebat efterhånden ved at være pinlig, Der må da være politikere i dette land, der gerne vil påtage sig et ansvar? Efter min opfattelse har både trafikselskaber og folketinget ansvaret for problemet med de høje takster. Og vi har da i særdeleshed et fælles ansvar for at løse den kollektive trafiks problemer, siger Peter Thyssen.
Han peger på, at regeringen dels har fjernet tilskuddet til lavere takster, dels har fjernet en række trafikpuljer, som blandt andet kunne bruges til at anlægge busbaner i byerne, og dertil har indført et "ufleksibelt" skattestop. Det kommunale Århus Sporveje skal således spare 40 millioner kroner i år, og har hentet en del af pengene på højere billetpriser.
Smertegrænsen er nået
- Jeg mener vi skal se at komme i gang og sige: Nu har vi nået smertegrænsen i den kollektive trafik efter at taksttilskud og trafikpuljer er fjernet - samtidig med, at det relativt er blevet meget billigere at bruge egen bil. Det sidste er formentlig helt afgørende for den udvikling,
vi har set, fortsætter Peter Thyssen.
Han har to forslag til forbedring af busser og togs konkurrenceevne i forhold til bilerne:
Trængselsafgift i byerne
En afgift på at køre ind i midtbyen vil styrke den kollektive trafiks konkurrenceevne og er gennemført med succes i London. Man opnår mærkbart mindre trængsel i byerne og dermed bedre fremkommelighed for busserne.
Samtidig får man lokalt en indtægt til yderligere forbedringer og omstilling af den kollektive trafik med takstnedsættelser, busbaner, sporvogne mv.
Peter Thyssen vil sætte forslaget på dagsordenen i debatten en ny Midtbyplan for trafikken i Århus.
Ændring af bestemmelserne om P-fond
Ved opførelse af nybyggeri i midtbyen, hvor parkeringskravene ikke kan opfyldes på den enkelte ejendom, kan der dispenseres - mod at der indbetales et beløb til Kommunens Parkeringsfond. Parkeringsfonden skal herefter anvende midlerne til etablering af offentlige P-pladser i nærheden af byggeriet, hvilket skal ske inden 5 år - ellers skal pengene tilbagebetales til bygherren.
Peter Thyssen synes at det er ulogisk at betragte parkerings-problematikken som et isoleret problem.
- Vi vil på samme tid øge p-pladsantallet og formindske trafikken i Midtbyen. Den manglende faktor i ligningen er den kollektive trafik. Det burde være muligt at anvende P-fondsbidragene bredere end i dag. Pengene skal kunne bruges til at styrke den kollektive trafiks konkurrenceevne, siger Peter Thyssen.
Positiv spiral
- Målet med det hele skal være at få økonomien i at drive kollektiv trafik ind i en positiv spiral, hvor indtægterne udvikler sig positivt og fører til forbedringer og takstnedsættelser, der igen giver flere passagerer.
- Men først skal vi have vendt den pinlige ansvarsdebat til en perspektivrig udveksling af løsningsforslag. Og her det afgørende at folketing, trafikminister og statsminister deltager, slutter rådmanden.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.