AARHUS: Det psykiske arbejdsmiljø er under pres, og I har kurs mod et påbud fra Arbejdstilsynet. Det skriver TV2 Østjylland.
Sådan lyder dommen over PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) i Aarhus Kommune i en undersøgelse lavet af konsulentselskabet DNV.
Konkret fremgår det, at PPR-medarbejderne oplever, at de ikke har tid til de opgaver, de bliver stillet, og at det resulterer i stresssymptomer, sygemeldinger og sågar opsigelser.
PPR står for at undersøge og vurdere, om børn i skoler eller dagtilbud har brug for særlig hjælp. Det kan eksempelvis være ved taleproblemer, ordblindhed eller psykiske belastninger.
Undersøgelsen fandt adskillige punkter, hvor arbejdsmiljøet halter, herunder indflydelse på eget arbejde, mening i arbejdet, belønning, krav, tillid og samarbejdet mellem forskellige afdelinger.
Myndighederne forventes at kunne træde ind.
Det kom også frem, at flere havde sagt deres job op uden at have et andet på hånden, og at det skulle være sket som direkte konsekvens af et presset psykisk arbejdsmiljø.
Flere medarbejdere oplever en følelsesmæssig belastning, og mens nogle har fået frataget opgaver for at give dem færre belastninger, har andre fået flere.
Mange fortæller i en intern måling, at de er glade for deres arbejdsopgaver, men oplever alt for højt tidspres og uklar ledelse.
Og det er ikke kun de mange ansatte, som blandt andre inkluderer psykologer og talepædagoger, der mærker presset.
Teamledere skulle ifølge auditten også være pressede, og der gives udtryk for, at deres arbejdstid langt overstiger det, de er ansat til. Det er blevet så slemt, at flere teamlederes familier også er begyndt at kommentere det pressede arbejdsmiljø.
DNV afslutter rapporten med at påpege, at opgaver, ansvar og beføjelser ikke lader til at være afstemt mellem ledelsen og teamledelsen.
Det er så slemt, at myndighederne forventes at kunne træde ind.
"Det er auditors opfattelse, at Arbejdstilsynet ved et tilsynsbesøg vil adressere et påbud," lyder sidste linje i rapporten fra DNV.
Medarbejdere havde allerede sendt nekymringsbrev
PPR i Aarhus gennemgik i januar 2024 en større omorganisering, efter det fra politisk hold var blevet besluttet at omlægge kerneopgaverne. Det betød, at der kom en stor udskiftning af både arbejdssteder, kolleger og ledere.
Allerede inden havde medarbejdere i et bekymringsbrev råbt vagt i gevær, og kort inde i den nye organisering - i marts 2024 - sendt de et nyt. Der påtalte de blandt andet stressproblemer, sygemeldinger og opsigelser. Alt sammen noget, der ifølge medarbejderne skyldtes:
"... arbejdspresset i PPR, uklarhed om opgavevaretagelsen, korte deadlines og manglende mulighed for ledelsessparring på opgaverne samt uklare kommando- og beslutningsveje," lyder det i audit-rapporten.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.