En stor privat investor står klar i kulissen og kommer senere på året med et konkret tilbud om at finansiere en kombineret bro til tog og biler fra Sjælland til Jylland over Kattegat via Samsø.
Det skriver Politiken på baggrund af oplysninger fra Kattegatkomitéen. Det er en samling erhvervsfolk og borgmestre med tidligere miljøminister Jens Kampmann (S) i spidsen, der i en årrække har kæmpet for at forbinde Jylland og Sjælland.
Den interesserede investor vil bygge selve anlægget fra kyst til kyst, mens staten selv skal stå for at bekoste de tilhørende motorveje og jernbaner på land, siger Jens Kampmann ifølge avisen. Han vil ikke røbe navnet på den private finansinstitution men kun sige, at der er tale om danske pensionskassepenge.
Et 'attraktivt' tilbud
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) mener til gengæld ikke, at pensionskassernes tilbud ser så attraktivt ud.
- Man er nødt til også at medregne udgifterne til landanlæg, som alene løber op i 24 mia. kr., skriver han i mail til Ritzau.
Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kalder det til gengæld en 'rigtig god vision, som man skal forfølge'.
- Men selv om der er private investorer, der åbenbart vil bygge en kyst-til-kystforbindelse, så er der meget store udgifter til landanlæg, som staten vil skulle finde penge til. Vi har en lang række andre vigtige og påtrængende projekter, som er grydeklare rundt omkring i landet. De skal finansieres først, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Kattegatforbindelsen var dødsdømt længe på grund af den høje pris på tidligere anslået 118 mia. kr., da den nye transportminister, Ole Birk Olesen, i vinter gav den ny luft med en genberegning fra Vejdirektoratet dog kun som en bilbro og nu til 58 mia. kr.
Ikke noget samfundet bliver rigere af
Efterfølgende blev der stillet store spørgsmålstegn ved tallene. Det viste sig også, at udspillet ikke var clearet af med regeringen, men primært var ministerens eget med støtte fra Dansk Folkepartis ordfører, der også er valgt i Østjylland. Her har en kortere forbindelse til hovedstaden høj prioritet.
Derfor afventes nu en grundigere beregning af en ren bilbro, som ministeren har lovet til august. Med en privat investor vil en togtur over Kattegat fra Aarhus til København kunne falde til 58 minutter med fremtidens hurtigere tog mod to timer og et kvarter over Fyn.
Mogens Fosgerau er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, og han mener ikke, at muligheden for en privat investor gør en Kattegatforbindelse mere attraktiv.
- Det er ikke noget, samfundet bliver rigere af. Vi får ikke bedre råd til at bygge sådan en bro af den grund, og når det gælder muligheden for at optage billige lån, har staten de klart bredeste skuldre, siger han til Ritzau.
- Politisk gør det måske beslutningen nemmere, men økonomisk set gør det ikke beslutningen bedre. Men der er jo et stærkt politisk ønske fra mange partier om en kombineret tog- og bilforbindelse, selv om den er rigtig dyr, siger Mogens Fosgerau.
Ritzau / sl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.