
Kombinationsrejser kan være vejen frem i bestræbelserne på at få flere til at pendle med offentlig transport, viser en ny rapport fra Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme, som hører under Vejdirektoratet.
Rapporten sætter fokus på, hvordan forskellige lande arbejder med at kunne kombinere rejser med cykler og kollektiv transport. Erfaringer fra Nederlandene viser fx, at delecykler gør det nemt at kombinere forskellige transportformer som cykel og tog.
For langt de fleste, der rejser med den kollektive transport, er det nemlig et vilkår, at bussen eller toget kun kan tage dem med på en del af deres samlede rejse. Skal den kollektive transport blive et mere attraktivt alternativ til bilen for f.eks. pendlere, kan det derfor blive nødvendigt at tilbyde mere sammenhængende rejser.
- Da det blev muligt at tage sin cykel med gratis i S-toget i 2010, steg passagertallet med 20 procent. Men der er nu engang grænser for, hvor god plads der er i tog og busser til cyklerne, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen.
Delecykler en succes i Nederlandene
I stedet forsøger hollænderne at få passagerer til at parkere deres egne cykler ved togstationen og benytte delecykler, når de fortsætter rejsen fra ankomststationen.
Siden år 2000 er andelen af rejsende, der cykler til stationen i Nederlandene, steget fra 30 til 47 procent på nationalt plan med andele på op til 60 procent i de større byer. Til gengæld bliver passagererne også tilbudt gode cykelparkeringsforhold ved togstationen.
Der er ifølge rapporten et stort potentiale for at erstatte bilture med kombinationsrejser i Danmark blandt pendlere, der f.eks. skal til og fra arbejde. Pendlerrejserne udgør i dag 28 procent af den samlede transport opgjort i kilometer, mens andelen af pendlerture udgør 16 procent af alle ture ifølge Transportvaneundersøgelsen.
Kombinationsrejser med cykel og kollektiv transport udgør til gengæld blot 0,8 procent af alle ture og 2,2 procent af pendlerturene.
Undersøgelsen af kombinationsrejser er gennemført af Rambøll på vegne af Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme.
Hele rapporten kan læses her.
dotn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.