'Hvis der også ønskes et sammenhængende kollektivt trafikudbud kan stigningen i forskellen mellem indtægter og udgifter derfor ikke håndteres af kommunerne alene'
14. OKT 2008 9.06
ODENSE: Medlemmerne af byrådet i Odense mener, at situationen for den kollektive transport er meget alvorlig og de frygter for den kollektive trafiks fremtidige sammenhængskraft.
Borgmester Jan Boye og rådmand Anker Boye har derfor skrevet til tansportministeren og medlemmerne af Folketingets trafikudvalg.
- Helt konkret er situationen i Odense den, at vi har en budgetmæssig ubalance på op mod 30 mill. kr.. Vi har mulighed for at spare en mindre del af midlerne med virkning fra den 1. januar, ca. seks mill. kr. men er på grund af kontraktlige forhold først i stand til at skære fra sommeren 2009. Det betyder, at der fra juli 2009 skal spares meget store beløb, som vil betyde betragtelige forringelser af serviceudbudet, hedder det brevet.
Stramme driftsrammer
De henviser til blandt andet til stramme driftsrammer for kommunerne og at lovgivningen fastlægger et takstloft, som ikke giver mulighed for at øge indtægterne i samme grad, som udgifterne stiger.
- Det er således en overordentlig utilfredsstillende situation kommunerne er sat i. Vi er bundet på hænder og fødder, når det gælder udbud af et tilfredsstillende serviceudbud, hvor borgerne også i fremtiden ser den kollektive trafik som attraktiv fremfor befordring i egen bil. Med mål om massive reduktioner i CO2 udledningerne kan det vel ikke være i ministerens og udvalgets interesse?
- Hvis der også ønskes et sammenhængende kollektivt trafikudbud kan stigningen i forskellen mellem indtægter og udgifter derfor ikke håndteres af kommunerne alene. I forhold til aftalen mellem stat og kommuner er det en forudsætning, at der udvises tilbageholdenhed med de kommunale driftsudgifter i 2009, hvor serviceniveauet fra 2008 skal videreføres. Men de øgede driftsudgifter kan kun modsvares af serviceforringelser, skriver byrådet.
Invester i busserne
De opfordrer regeringen til at følge de påtænkte massive investeringer i banetrafikken op af lige så massive investeringer i bustrafik.
- Bustrafikken transporterer væsentlig flere passagerer end banetrafikken og er mange steder en forudsætning for, at passagererne vil benytte banen.
- Der er behov for, at der handles nu og investeres i bustrafik, således at sammenhængskraften i det kollektive trafikudbud ikke falder fra hinanden - for så bliver det først rigtigt dyrt at sikre en sammenhængende infrastruktur i hele Danmark.
Borgmester Jan Boye og rådmand Anker Boye har derfor skrevet til tansportministeren og medlemmerne af Folketingets trafikudvalg.
- Helt konkret er situationen i Odense den, at vi har en budgetmæssig ubalance på op mod 30 mill. kr.. Vi har mulighed for at spare en mindre del af midlerne med virkning fra den 1. januar, ca. seks mill. kr. men er på grund af kontraktlige forhold først i stand til at skære fra sommeren 2009. Det betyder, at der fra juli 2009 skal spares meget store beløb, som vil betyde betragtelige forringelser af serviceudbudet, hedder det brevet.
Stramme driftsrammer
De henviser til blandt andet til stramme driftsrammer for kommunerne og at lovgivningen fastlægger et takstloft, som ikke giver mulighed for at øge indtægterne i samme grad, som udgifterne stiger.
- Det er således en overordentlig utilfredsstillende situation kommunerne er sat i. Vi er bundet på hænder og fødder, når det gælder udbud af et tilfredsstillende serviceudbud, hvor borgerne også i fremtiden ser den kollektive trafik som attraktiv fremfor befordring i egen bil. Med mål om massive reduktioner i CO2 udledningerne kan det vel ikke være i ministerens og udvalgets interesse?
- Hvis der også ønskes et sammenhængende kollektivt trafikudbud kan stigningen i forskellen mellem indtægter og udgifter derfor ikke håndteres af kommunerne alene. I forhold til aftalen mellem stat og kommuner er det en forudsætning, at der udvises tilbageholdenhed med de kommunale driftsudgifter i 2009, hvor serviceniveauet fra 2008 skal videreføres. Men de øgede driftsudgifter kan kun modsvares af serviceforringelser, skriver byrådet.
Invester i busserne
De opfordrer regeringen til at følge de påtænkte massive investeringer i banetrafikken op af lige så massive investeringer i bustrafik.
- Bustrafikken transporterer væsentlig flere passagerer end banetrafikken og er mange steder en forudsætning for, at passagererne vil benytte banen.
- Der er behov for, at der handles nu og investeres i bustrafik, således at sammenhængskraften i det kollektive trafikudbud ikke falder fra hinanden - for så bliver det først rigtigt dyrt at sikre en sammenhængende infrastruktur i hele Danmark.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.