
Kommunerne har vidt forskellige regler for parkering. Skal kun oplyses i den lokale presse en gang årligt. Utilfredstillende, mener FDM
8. AUG 2005 8.58
Op mod 200 kommuner har deres egne regler for tomgangskørsel og parkering. Kommunerne skal ikke at skilte med de mange regelsæt, og ingen myndighed har overblik over dem. FDM finder tilstanden uacceptabel
Parkerer du bilen med to hjul på fortovet for at trække bilen lidt væk fra trafikken, så er det i orden i den ene kommune, men ikke i den anden. Kommunegrænsen kan gå midt på vej, så mens din nabo må holde bilen i tomgang i op til tre minutter, risikerer du en bøde efter ét minuts tomgang.
Kommunerne er ikke forpligtet til at skilte med reglerne ? de skal blot bringes én gang i den lokale presse. For at understrege wild west-tilstandene gælder reglerne kun på kommunens egne veje og ikke på amtslige, statslige og private veje.
FDM får ofte henvendelser fra vrede medlemmer, der beskylder kommunernes regelsæt for at være pengemaskiner.
? Bilejerne bliver forståeligt nok sure. De kommunale regler skal ikke udvikle sig til et tagselv bord, men bruges til fornuftig regulering af trafikken. Det sidste tror vi også er formålet i langt de fleste tilfælde, og så er der jo ingen grund til at holde lav profil med reglerne, siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen. cgt/
FDM har gennemlæst 228 kommunale regler og lagt oversigten på sin hjemmeside.
270 kommuner og deres regler
171 har en lokal parkeringsbekendtgørelse
48 har indgreb mod tomgangskørsel
32 har begge dele
131 har parkeringsregler for personbiler
15 har parkeringsregler for motorcykler
149 regulerer campingvogne og trailere
24 forbyder parkering imod færdselsretningen
82 forbyder hel eller delvist parkering på fortove
95 kommuner har ingen lokale bestemmelser
Parkerer du bilen med to hjul på fortovet for at trække bilen lidt væk fra trafikken, så er det i orden i den ene kommune, men ikke i den anden. Kommunegrænsen kan gå midt på vej, så mens din nabo må holde bilen i tomgang i op til tre minutter, risikerer du en bøde efter ét minuts tomgang.
Kommunerne er ikke forpligtet til at skilte med reglerne ? de skal blot bringes én gang i den lokale presse. For at understrege wild west-tilstandene gælder reglerne kun på kommunens egne veje og ikke på amtslige, statslige og private veje.
FDM får ofte henvendelser fra vrede medlemmer, der beskylder kommunernes regelsæt for at være pengemaskiner.
? Bilejerne bliver forståeligt nok sure. De kommunale regler skal ikke udvikle sig til et tagselv bord, men bruges til fornuftig regulering af trafikken. Det sidste tror vi også er formålet i langt de fleste tilfælde, og så er der jo ingen grund til at holde lav profil med reglerne, siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen. cgt/
FDM har gennemlæst 228 kommunale regler og lagt oversigten på sin hjemmeside.
270 kommuner og deres regler
171 har en lokal parkeringsbekendtgørelse
48 har indgreb mod tomgangskørsel
32 har begge dele
131 har parkeringsregler for personbiler
15 har parkeringsregler for motorcykler
149 regulerer campingvogne og trailere
24 forbyder parkering imod færdselsretningen
82 forbyder hel eller delvist parkering på fortove
95 kommuner har ingen lokale bestemmelser
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.