
Politikere, lærere og skoleledere skal nu have arbejdstøjet på. Folkeskolen skal bygges om og gøres bedre. Arbejdsplanen kom fra OECD-manden, der stod bag den for Danmark meget dårlige PISA-undersøgelse
AALBORG: Lederen af den OECD-gruppe, der fornyelig gav danske folkeskoler yderst middelmådige karakterer, talte på KL?s Skolerigsdag i Aalborg. Det er professor, Peter Mortimore.
PISA-undersøgelsen vakte stor opsigt, da den blev offentliggjort sidste år. Blandt andet viste den, at danske skolebørn klarer sig middelmådigt i dansk og matematik og decideret dårligt i naturfag ? sammenlignet med andre lande.
Finland var ? ifølge undersøgelsen - på alle områder markant bedre end Danmark.
- Hvordan gør de det i Finland? Ikke nok med, at de lå godt i sidste undersøgelse. De er også gået frem i denne, konstaterede Peter Mortimore.
Han pegede på en række forskelle. Blandt andet, at der er mere uro i klasserne i Danmark end i Finland.
- Det er et svært område at måle. For det er jo ikke nok bare at sætte en støjmåler op. Men det er påfaldende, at eleverne ikke synes, at der er store problemer med uro. Men det synes lærerne!
Peter Mortimore pegede på et andet område, hvor Danmark skiller sig ud. Og det er den manglende indsats overfor socialt svage elever.
- I må finde ud af, hvordan i kompenserer for uligheden. Både de sociale og de etniske.
Specielt de etniske børn, volder den danske skole problemer.
- Et politisk ømfindtligt område er undervisning på modersmål. Problemet er, hvordan man kan undervise børn på dansk, hvis de ikke forstår, hvad der bliver sagt? Det er en udfordring, som jeg ikke skal komme med et svar på. Det er noget, de enkelte lande selv må finde deres løsning på, sagde Peter Mortimore.
Den engelske skole-evaluator påpegede også, at Danmark ikke har en kultur for evaluering af elever, undervisning og skoler.
- Men det er vigtigt, at I opstiller mål og evaluerer om de nås. Et konkret forslag er, at de enkelte kommuner skal oprette team, der kan skride ind og hjælpe, hvis der opstår problemer på en skole. For eksempel hvis målene ikke nås eller det går tilbage, sagde Peter Mortimore.
Han påpegede også, at det er vigtigt, at der ses kritisk på den måde, skolerne, overenskomsterne, lærernes timetal og opgaver er sat sammen.
- I har et system fra sidste århundrede. I skal finde et system, der passer til det nye århundrede. Blandt andet er det ikke længere en god idé at uddanne lærere til at kunne undervise alle elever i alt, sagde Peter Mortimore og efterlyste øget specialisering.
- Den danske folkeskole skal træffe nogle svære valg. Men jeg er overbevist om, at I med politisk lederskab og et aktivt samarbejde mellem lærere og kommuner, kan løse udfordringen. Jeg tror det er muligt. Men det kommer ikke af sig selv. I har et sundt system. Men noget må ændres. Det fortjener fremtidens generationer. Få Jer en evalueringskultur. Men stop ikke der. I skal blive ved med at udvikle skolen, lød fra Peter Mortimore. cgt/
PISA-undersøgelsen vakte stor opsigt, da den blev offentliggjort sidste år. Blandt andet viste den, at danske skolebørn klarer sig middelmådigt i dansk og matematik og decideret dårligt i naturfag ? sammenlignet med andre lande.
Finland var ? ifølge undersøgelsen - på alle områder markant bedre end Danmark.
- Hvordan gør de det i Finland? Ikke nok med, at de lå godt i sidste undersøgelse. De er også gået frem i denne, konstaterede Peter Mortimore.
Han pegede på en række forskelle. Blandt andet, at der er mere uro i klasserne i Danmark end i Finland.
- Det er et svært område at måle. For det er jo ikke nok bare at sætte en støjmåler op. Men det er påfaldende, at eleverne ikke synes, at der er store problemer med uro. Men det synes lærerne!
Peter Mortimore pegede på et andet område, hvor Danmark skiller sig ud. Og det er den manglende indsats overfor socialt svage elever.
- I må finde ud af, hvordan i kompenserer for uligheden. Både de sociale og de etniske.
Specielt de etniske børn, volder den danske skole problemer.
- Et politisk ømfindtligt område er undervisning på modersmål. Problemet er, hvordan man kan undervise børn på dansk, hvis de ikke forstår, hvad der bliver sagt? Det er en udfordring, som jeg ikke skal komme med et svar på. Det er noget, de enkelte lande selv må finde deres løsning på, sagde Peter Mortimore.
Den engelske skole-evaluator påpegede også, at Danmark ikke har en kultur for evaluering af elever, undervisning og skoler.
- Men det er vigtigt, at I opstiller mål og evaluerer om de nås. Et konkret forslag er, at de enkelte kommuner skal oprette team, der kan skride ind og hjælpe, hvis der opstår problemer på en skole. For eksempel hvis målene ikke nås eller det går tilbage, sagde Peter Mortimore.
Han påpegede også, at det er vigtigt, at der ses kritisk på den måde, skolerne, overenskomsterne, lærernes timetal og opgaver er sat sammen.
- I har et system fra sidste århundrede. I skal finde et system, der passer til det nye århundrede. Blandt andet er det ikke længere en god idé at uddanne lærere til at kunne undervise alle elever i alt, sagde Peter Mortimore og efterlyste øget specialisering.
- Den danske folkeskole skal træffe nogle svære valg. Men jeg er overbevist om, at I med politisk lederskab og et aktivt samarbejde mellem lærere og kommuner, kan løse udfordringen. Jeg tror det er muligt. Men det kommer ikke af sig selv. I har et sundt system. Men noget må ændres. Det fortjener fremtidens generationer. Få Jer en evalueringskultur. Men stop ikke der. I skal blive ved med at udvikle skolen, lød fra Peter Mortimore. cgt/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.