
Selvledelse vinder indpas på offentlige arbejdspladser. Men den populære ledelsesform stresser
21. SEP 2006 9.47
I den konstante strøm af nye begreber inden for ledelse og arbejds-organisering er selvledelse et af de nyere skud på stammen.
Den nye ledelsesform, som populært sagt går ud på, at medarbejderen selv leder og fordeler sit arbejde, vinder frem i det offentlige, skriver HKs blad OffentligLedelse.
Men denne moderne ledelsespraksis stiller store krav til den enkelte medarbejders engagement og evne til at omstille sig - og det er en væsentlig grund til tidens store stress-problemer, påpeger professor Niels Åkerstrøm fra Handelshøjskolen i København.
- I dag vil vi have medarbejdere, der selv finder ud af, hvad de skal lave. Der kommer ikke en chef og siger, at nu skal de gøre sådan og sådan. De skal selv kunne foregribe organisationens behov, uden at organisationen behøver at bede dem om det. De vilkår producerer en grundlæggende usikkerhed i den enkelte medarbejder, om de nu prioriterer de rigtige opgaver og initiativer, siger Niels Åkerstrøm.
Han forklarer, at når medarbejderen selv skaber forventninger til egen indsats, så bliver det for nogle svært at stoppe genereringen af forventninger, og de kommer til at "overforvente". De stresser sig selv, siger han.
Behov for anerkendelse
- Anerkendelse er i en moderne organisation lig med kærlighed. Når du er engageret i dit arbejde, så viser du, at du elsker din organisation. Problemet er bare, at du aldrig ved, hvornår du har udvist nok initiativ til, at organisationen også elsker dig, siger Niels Åkerstrøm.
/mel
Den nye ledelsesform, som populært sagt går ud på, at medarbejderen selv leder og fordeler sit arbejde, vinder frem i det offentlige, skriver HKs blad OffentligLedelse.
Men denne moderne ledelsespraksis stiller store krav til den enkelte medarbejders engagement og evne til at omstille sig - og det er en væsentlig grund til tidens store stress-problemer, påpeger professor Niels Åkerstrøm fra Handelshøjskolen i København.
- I dag vil vi have medarbejdere, der selv finder ud af, hvad de skal lave. Der kommer ikke en chef og siger, at nu skal de gøre sådan og sådan. De skal selv kunne foregribe organisationens behov, uden at organisationen behøver at bede dem om det. De vilkår producerer en grundlæggende usikkerhed i den enkelte medarbejder, om de nu prioriterer de rigtige opgaver og initiativer, siger Niels Åkerstrøm.
Han forklarer, at når medarbejderen selv skaber forventninger til egen indsats, så bliver det for nogle svært at stoppe genereringen af forventninger, og de kommer til at "overforvente". De stresser sig selv, siger han.
Behov for anerkendelse
- Anerkendelse er i en moderne organisation lig med kærlighed. Når du er engageret i dit arbejde, så viser du, at du elsker din organisation. Problemet er bare, at du aldrig ved, hvornår du har udvist nok initiativ til, at organisationen også elsker dig, siger Niels Åkerstrøm.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.