dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Sjællandske borgmestre til kamp for pendlere

Borgmestre kræver baneløsning for pendlerne
28. OKT 2005 6.20
- Det er nu, Folketingets politikere skal vælge: Om vi skal have en baneløsning for de mange mennesker, der dagligt pendler til og fra arbejde i overfyldte tog - eller om vi skal have en baneløsning til gods, fjerntrafik og en kommende Femer bro. For mig er valget klart, Jeg mener, banen skal udbygges dér hvor folk skal hen. Vi har passagererne, men vi mangler togene, siger borgmester Bjørn Dahl.

Han har derfor taget initiativ til sammen med borgmestrene i Kalundborg, Nykøbing-Rørvig, Trundholm, Dragsholm, Hvidebæk, Bjergsted, Svinninge, Tornved, Jernløse, Tølløse, Holbæk, Hvalsø og Lejre Kommuner at skrive til trafikminister Flemming Hansen og til Folketingets Trafikudvalg.

I brevet kommenterer borgmestrene en ny rapport udarbejdet af Trafikstyrelsen - Strategianalyse København-Ringsted - der opererer med fire muligheder for at forøge banekapaciteten mellem København og Ringsted. En ny tosporet bane langs Køge bugt; en større udbygning af den eksisterende bane; et 5. spor mellem Høje Taastrup og Hvidovre; samt endelig et forslag om S-tog til Roskilde. Forslagene skal danne baggrund for en formentlig hurtig beslutning om, hvilken linieføring der skal vælges for at forøge banekapaciteten.

Det politiske valg står mellem:
1. En løsning, der gavner pendlerne på hele Sjælland og sikrer forudsætningerne for sammenhæng i den sjællandske togbetjening. Dette formål opfyldes ved at udbygge den eksisterende bane med valg af udbygningsløsningen eller etablering af det 5. spor.

Eller:
2. En løsning, der primært tilgodeser godstrafik og international fjerntrafik. Dette formål opfyldes med nybygningsløsningen, som er en helt ny bane.

De 14 borgmestre skriver i brevet, at en beslutning om at udbygge banen på Sjælland får stor betydning for pendlerne, der i årevis har haft store problemer. En bedre togbetjening kan få Sjælland til at hænge bedre sammen. Borgmestrene anbefaler en hurtig beslutning af et 5. spor samt at der bliver afsat midler i finanslov 2006 tilat gå i gang med at detailprojektere.

I brevet argumenteres for, at 5. sporet vil være den bedste løsning for pendlerne på Sjælland. Samtidig vil det være den billigste løsning. Borgmestrene påpeger i brevet, at ud fra perspektivet om et sammenhængende Sjælland må udbygningen af Nordvestbanen til en tosporet bane indgå i den samlede løsning. cgt/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/sjaellandske-borgmestre-til-kamp-for-pendlere

GDPR