
Det mener borgmestrene i for den nye Skive storkommune (Skive, Spøttrup, Sallingsund og Sundsøre). Med værktøjer som fokusgrupper, spørgeskemaer, interviews, events, SWOT-analyser, benchmarkanalyser og webdebat vil kommunerne i samarbejde med Rambøll Management lægge en ny erhvervs- og udviklings-strategi.
Både borgere, erhvervsliv, græsrødder og politikere skal være med til at bestemme hvad kommunen skal satse på, og i hvilken retning den skal udvikle sig.
En af årsagerne til den nye statsning er at sammenlægningen bliver oplevet som en totalt topstyret proces:
- Hvis to fodboldklubber slutter sig sammen, så er der en fælles ambition om at komme til at rykke op i en højere liga eller et ønske om at udvikle ungdomsrækkerne. Der er i hvert fald en eller anden form for vision. Det har vi ikke nået endnu i Skive Storkommune, fordi kommunalreformen er blevet besluttet fra centralt hold og ikke er en sag, der er vokset nedefra. Men det råder vi bod på nu, udtaler de fire borgmestre i en pressemeddelelse.
Truende udvikling
Arbejdet begynder med analyser af erhvervsudvikling, befolkningsudvikling mv. i Danmark men vil i det kommende år inddrage skiveborgerne "i et hidtil uset omfang".
- Selvom vi har en stærk iværksætterkultur og et aktivt musik- og designmiljø, så er realiteten, at Skive-egnen taber industriarbejdspladser, at der er mangel på højtuddannede i regionen, at næsten 20 procent af arbejdsstyrken ikke bor i kommunen, og at der er få kreative miljøer. Derfor skal vi finde vores nye kommunes stærke sider, lyder det fra de fire borgmestre.
Det blå hav
Skive Storkommune vil anvende det nye analytiske værktøj Blue Ocean i arbejdet. Et værktøj, som også Morsø Kommune vil anvende i de kommende år. Hvilket måske ikke er helt tilfældigt, eftersom Morsøs nye kommunaldirektør, Per Flemming Laursen, har arbejdet med lignende strategier (for eksempel fremtidsværksteder) i sit tidligere job i Sallingsund.
Blue Ocean er et analytisk værktøj, der kan synliggøre en ny og uprøvet markedsplads. Værktøjet er anvendt af række virksomheder, af den offentlige sektor - men ikke tidligere af en egn.
Strategien tager udgangspunkt i hvad borgere, erhvervsliv, foreninger mv. reelt efterspørger. Filosofien er, at regionen ikke skal konkurrere med andre regioner på marginalerne dvs. på de områder, som alle områder konkurrerer med hinanden på. Det koster for meget og har for ringe effekt. Nye tilbud skal udvikles eller eksisterende tilbud forbedres i forhold til det reelle kundebehov.
Processen styres ikke af eksperter udefra, men af folk, der lever eller arbejder i regionen. Det første af mange skridt bliver taget af 40-50 udvalgte repræsentanter for egnen. En af de nærmeste dage vil de få en opfordring om at deltage i en visionsgruppe. Deres samlede viden, tanker og ideer skal klæde resten af processen på.
Det store udredningsarbejde afsluttes i løbet af 2006.
- Det her er ikke et projekt for de få. Derfor er det vigtigt, at det ikke kun er politikere eller embedsmænd, der arbejder med visionen, men at også borgere, foreninger, interesseorganisationer og erhvervsliv deltager, lyder opfordringen fra de fire borgmestre.
Blue Ocean metoden er blandt andet anvendt af Irland, som har udviklet sig fra at være et af Europas fattigste lande for 15 år siden til i dag at være en af de stærkeste økonomier i EU. Det er blandt andet lykkedes ved systematisk og bevidst at satse på at tiltrække multinationale virksomheder. Tilsvarende har Singapore via fokuseret prioritering af uddannelse, infra-struktur og støtte til iværksættere indenfor it og bioteknologi gjort sig særdeles attraktiv for udenlandske investorer og sikret sig ud i fremtiden. Også efter at landet gennemgik en såkaldt Blue Ocean proces. I 1990´erne forsøgte New York politi sig med metoden med stor succes.
Fakta
Skive Storkommune vil anvende følgende værktøjer i processen:
? Interessentanalyser
? Borgeranalyser
? SWOT-analyser
? Benchmark-analyser
? Undersøgelse af ?best practice? fra andre kom-muner
? Analyse af eksisterende og fremtidige indsatser
? Omdefinering af markeds-grænser
? Opsamling og afrapportering
? Surveys og kørsler fra Danmarks Statistik, virksomhedsdatabaser mv.
? Kvalitative interviews og fo-kusgrupper
? Konkurrence, webbaseret debat, kreative input fra borgere
? Visions- og innovationskonfe-rence
? Visionsworkshop
? Positioneringsworkshop
? Opsamling og afrapportering
? Strategiworkshops
? Samlet strategi og justering af vision
? Opsamling og afrapportering
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.