
Kommunerne ikke gode nok til at formulere skole-politiske mål
22. AUG 2006 6.16
Skolelederne er ikke godt nok rustet til dele af ledelsesopgaven. Mange er ikke klædt godt nok på til jobbet, konkluderer en ny undersøgelse fra Danmarks Evaluerings-institut.
EVA?s rapport, Skoleledelse i folkeskolen, bygger både på en række nationale undersøgelser og en undersøgelse af ni skoler i tre kommuner. Skoleledernes opgaveportefølje er stor og spænder vidt over økonomiske, personalemæssige, faglige og myndighedsopgaver.
Evalueringen viser også at kommunerne ikke er gode nok til at formulere skolepolitiske mål som skolerne umiddelbart kan arbejde med, og at kommunerne heller ikke i tilstrækkelig grad følger op på skolernes arbejde med målene. Det betyder at skolerne ofte er overladt til sig selv når de arbejder med at tolke målene og sikre kvaliteten i undervisningen. Rapporten anbefaler derfor at kommunerne formulerer realistiske og operationelle skolepolitiske mål, og at de sikrer at de har en dokumenteret og systematisk dialog med skolerne om hvordan de opfylder nationale og kommunale mål.
Evalueringen viser, at de ikke altid føler sig ordentligt rustet til at løse alle opgaverne, og at de heller ikke vurderer at de har mulighed for at prioritere dem så højt som de gerne ville. Og det skaber frustrationer, viser evalueringen. For selvom skoleledere vægter den pædagogiske ledelse højt, giver lederne i undersøgelsen udtryk for at de bruger for meget tid på driftsopgaver og for lidt tid på pædagogisk ledelse.
EVA?s rapport, Skoleledelse i folkeskolen, bygger både på en række nationale undersøgelser og en undersøgelse af ni skoler i tre kommuner. Skoleledernes opgaveportefølje er stor og spænder vidt over økonomiske, personalemæssige, faglige og myndighedsopgaver.
Evalueringen viser også at kommunerne ikke er gode nok til at formulere skolepolitiske mål som skolerne umiddelbart kan arbejde med, og at kommunerne heller ikke i tilstrækkelig grad følger op på skolernes arbejde med målene. Det betyder at skolerne ofte er overladt til sig selv når de arbejder med at tolke målene og sikre kvaliteten i undervisningen. Rapporten anbefaler derfor at kommunerne formulerer realistiske og operationelle skolepolitiske mål, og at de sikrer at de har en dokumenteret og systematisk dialog med skolerne om hvordan de opfylder nationale og kommunale mål.
Evalueringen viser, at de ikke altid føler sig ordentligt rustet til at løse alle opgaverne, og at de heller ikke vurderer at de har mulighed for at prioritere dem så højt som de gerne ville. Og det skaber frustrationer, viser evalueringen. For selvom skoleledere vægter den pædagogiske ledelse højt, giver lederne i undersøgelsen udtryk for at de bruger for meget tid på driftsopgaver og for lidt tid på pædagogisk ledelse.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.