Det viser en ny rapport ?Hjælp til skoleliv?, som opsamler erfaringer fra 28 lektiehjælpsprojekter på danske skoler ? heriblandt to i Jelling og Vejle omtalt tidligere i dag på dk-nyt.
Rapporten, der udkommer i dag, er udgivet af CVU København og Nordsjælland med støtte fra Undervisningsministeriet.
Lektiehjælp kan dermed give noget af den målrettede støtte til udsatte børn, der er nødvendig for at opfylde regeringens mål om, at 95 procent af en årgang gennemfører en ungdomsuddannelse efter folkeskolen.
Hovedkonklusionen i rapporten er, at det ikke er indholdet af aktiviteten, der er afgørende for, om lektiehjælpstilbuddet virker. Forfatterne bag rapporten fremhæver seks karakteristika ved ?den gode lektiehjælp?:
- et godt samspil mellem voksen og barn
- at børn lærer af hinanden
- at lektiehjælpstilbuddet betragtes som et fokuseret læringsmiljø
- at der skabes konkret sammenhæng mellem projekt og undervisning
- at de professionelle løbende udvikler deres kompetencer
- at lektiehjælpstilbuddet indgår som en integreret del af skolens organisering.
I forlængelse af erfaringsopsamlingen advares der i rapporten mod at slække på ambitionsniveauet i forhold til at levere en differentieret undervisning. Lektiehjælp bør ikke blive en erstatning for undervisningsdifferentiering i den almene undervisning.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.