
De to elektroniske systemer NemSag og NemIndsigt fungerer i dag for borgerne i det gamle Ebeltoft Kommune, der var tidligt ude med at gennemføre de elektroniske drømme. Men endnu ikke for resten af syddjurserne.
NemSag
NemSag giver borgeren indsigt i samtlige sine kommunale sager ? via Digital Signatur. NemIndsigt giver den interesserede borger mulighed for at følge med i alle tilgængelige kommunale sagsdokumenter. Og ikke bare det, man spørger om, men også historik og sagsforløb med mulighed for at klikke sig videre til andre relevante sager, referater og dokumenter.
At der er interesse for sagen vidner omkring 200.000 gennemførte søgninger fra april til december 2006 på Ebeltoft-sagsakter om.
?Vi arbejder på sagen?, står der på om NemIndsigt og NemSag på hjemmesiden, og Marianne Ulsted Brøsted, der mener at starten til nytår 2007 rent teknisk var realistisk, giver bl.a. leverandør-skifte som en af årsagerne til forsinkelsen.
Storkommunens elektroniske sags- og dokumenthåndtering, ESDH, blev pr. 1. januar overtaget af København-firmaet Traen a/s, mens Fujitsu havde taget sig af ESDH i Midtdjurs og Ebeltoft, Rønde brugte Ementor og Rosenholm ikke noget.
- Vi valgte bl.a. Traen ud fra deres brugervenlighed og visuelle genkendelighed ? de har nærmest et ?Outlook-look?, siger Marianne Ulsted Brøsted.
Assemble udfordrer e-boks
Men ambitionen er altså også, at hver enkelt borger med et CPR-nummer i Syddjurs skal kunne tænde sin pc og i samme skæmbillede have links til forskudsopgørelsen, børnenes skoleskemaer, ventelisten til børnehaven, busplaner og åbningstider på genbrugspladsen samme sted ? i et overskueligt personligt udformet åbningsvindue.
Hellerup-firmaet Assemble står for udformningen af den personligt-kommunale it-løsning i Syddjurs. Samme firma, der her i foråret har meldt ud, at de også byder ind på at kreere en digital dokumentboks til hele landet, som det erfarne firma e-boks i dag står for.
Det arbejde er sendt i udbud af Den Digitale Taskforce, der har opstillet kravet om, at borgere og virksomheder fra 2010 skal kunne vælge at modtage og gemme alle breve, henvendelser samt korrespondancer enten via borger.dk eller virk.dk.
I forvejen har Assemble udformet Gentofte Kommunes ?Genvej? ? som er nordsjællændernes personlige adgang til myndighedernes oplysninger om dem.
Single-sign-on
Her er der adgang til selvbetjeningsløsninger, man kan se sin lånerstatus på biblioteket og med et enkelt klik bestille en ekstra affaldssæk ved renovationsselskabet.
I Gentofte som i enkelte andre kommuner bruger man også NemPost, en e-postkasse, hvor man kan ?kommunikere nemt og sikkert via email med alle offentlige myndigheder i Danmark?. Gentofte var de første, og her har det fungeret siden august 2006.
Blandt fremtidsudsigterne i Syddjurs er ideen om ?single-sign-on?: At når man først har logget sig på én gang på sin personlige side, skal man ikke igennem flere log-on-procedurer for at nå videre til f.eks. SKAT.
Med i frontlinien
Og den endelige udformning kommer nok til at spille samme med den nationale løsning på Borger.dk, der kommer til at fungere som en slags ?glasplade? ind til Syddjurs? egen borgerløsning.
It-folk fra både Gentofte og Syddjurs er med i arbejdet omkring opbygningen af borger.dk, når det gælder de digitale, brugerorienterede løsninger og som sådan med i frontlinien, hvor det bl.a. gælder om at høste erfaringer fra myndigheder i England og USA.
Og selv om Assemble står for det tekniske i begge kommuner, bliver borgernes indgang næppe lanceret under samme navn.
Marianne Ulsted Brøsted, der har hænderne fulde af selvbetjeningsløsninger og kanalstrategier, har et egnet navn klar uden at ville røbe det endnu.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.