
Hvis regeringen får resten af forligskredsen bag folkeskolen med på, at ni ud af ti mål for folkeskolen skal fjernes, og ansvaret skal tilbage til de enkelte skoler, ledere og lærere, stiller det også krav til kommunerne.
Sådan lød det fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), da han onsdag formiddag fremlagde regeringens forslag til en folkeskolereform.
- Der påhviler kommunerne et stort ansvar. Nu lægger vi op til at træde et skridt tilbage for at overlade mere til skolerne. Så har vi behov for, at kommunerne ikke går ind og overtager, men også træder et skridt tilbage, sagde han på pressemødet.
Han er ikke bange for, at kvaliteten skal dale, hvis det primære ansvar skubbes ud lokalt.
- Frihed er en forudsætning for kvaliteten. Det bygger grundlæggende på tillid til, at fagfolkene på skolerne er i stand til selv at overtage ansvaret, sagde han.
Fag om uddannelse og job
På pressemødet gennemgik han som et eksempel, hvilke forskelle en 8. klasses elev vil opleve, hvis regeringens forslag gennemføres.
Hun vil blandt andet støde på et nyt fag, der skal handle om uddannelse og job, og som skal være obligatorisk fag i 7.-9. klasse. Her skal eleverne blandt andet alle i erhvervspraktik, og de skal introduceres til, hvordan tingene foregår på en arbejdsplads, og hvilke uddannelsesmuligheder der er.
Desuden bliver det en mulighed for elever at gå i juniormesterlære, hvor de tre dage om ugen koncentrerer sig om enkelte fag som dansk, matematik og engelsk, mens de de sidste to dage om ugen er på en arbejdsplads. De vil efterfølgende kunne gå til en særskilt adgangsprøve, som giver adgang til erhvervsuddannelser, men ikke til de gymnasiale ungdomsuddannelser.
Små hold skal give ro
Samtidig foreslår regeringen at indføre intensiv undervisning i små hold i dansk og matematik for de elever, som har særligt behov for det. Det skal medvirke til at skabe mere ro i klasserne og imødekomme elevers forskellige behov.
Desuden skal der investeres i PPR, så der sættes tidligere og forebyggende ind over for elever med vanskeligheder.
Begge dele er ifølge regeringen et led i at styrke klassens fællesskaber og respekten for lærernes og pædagogernes autoritet.
Lokale valgfag
Antallet af valgfag øges fra de nuværende fire til fem. I dag kan de ældste elever vælge mellem madkundskab, musik, billedkunst og håndværk/design. Fremover skal eleverne vælge to i stedet for et, og der bliver også et valgfag om teknologi.
Udover de fem valgfag foreslår regeringen også et nyt, lokalt valgfag, som kan variere fra skole til skole.
- Måske kan man vælge science, som er udbudt i samarbejde med et nærliggende teknisk gymnasium. Måske kan man vælge friluftsliv eller drama eller juniortræner.
- Det bygger altsammen på gode erfaringer fra lokale folkeskoler, som har afprøvet ideerne, og derfor er jeg rimeligt tryg ved, at det er en god ide, sagde Mattias Tesfaye.
Samtidig er der afsat 2,6 mia. kr. til nye faglokaler, som skal opføres fra 2025 til 2027. Derudover lægger regeringen op til, at folkeskoleområdet tilføres 800 mio. kr. årligt fra centralt hold efter fuld indfasning.
Kortere skoledag
Regeringen foreslår, at skoledagen skal være kortere. Umiddelbart er der kun tale om en halv time mindre om ugen, men derudover vil man lokalt kunne vælge at fjerne op til fire-fem timer understøttende undervisning om ugen for i stedet at lave flere tolærer-timer.
Mattias Tesfaye ville ikke svare præcist på, hvilke fag der skal fjernes, hvis skoledagen skal være kortere, og der skal mere praktisk undervisning ind.
- Det kommer jeg til at diskutere med skolens partnere og med forligskredsen. Men jeg har selvfølgelig kigget på skemaet, og jeg er ikke nervøs. Det skal vi nok få til at falde på plads, sagde han og advarede om at tro, at resultatet altid afhænger af, hvor mange undervisningstimer man har.
Midler må flyttes til SFO
Hvis skoledagen bliver kortere, vil børnenes tid i SFO'en naturligt blive længere. Det affødte på pressemødet et spørgsmål om, hvorvidt der følger midler med herover.
Til det svarede ministeren, at man som noget nyt vil få lov at flytte ressourcer, man sparer ved en kortere skoledag, over i SFO'en. I modsætning til i dag, hor midlerne skal blive i skolen.
Et andet spørgsmål handlede om, hvorvidt regeringen ønsker at sænke antallet af prøver. Det bliver en del af drøftelserne, lød svaret.
- Vi har behov for at drøfte prøvetrykket, og det er ikke, fordi vi har behov for flere prøver. Men antallet af prøver griber ind i flere ting, blandt andet er prøverne jo adgangskort til ungdomsuddannelserne, og derfor har vi behov for at tænke os virkelig godt om, lød svaret.
Erfaring fra frisatte kommuner
Mattias Tesfaye nævnte undervejs de erfaringer, som er gjort i de to frisatte kommuner på folkeskoleområdet, nemlig Holbæk og Esbjerg.
- Jeg har besøgt begge kommuner, og det gjorde et stort indtryk. Én sagde til mig: Det føles som at få skolen tilbage. Den følelse er man nødt til at tage alvorligt. Beslutninger truffet på Christiansborg eller rådhuset skal ikke fjerne ansvaret for skolen. Man skal have følelsen af: Det er ikke statens eller kommunens skole, det er vores skole, understregede han.
Regeringens forslag:
Frihed under ansvar
- Mulighed for kortere skoledage til alle skoler
- Afskaffelse af centralt krav om fuld kompetencedækning
- Fornyelse og slankning af folkeskolens læreplaner
- Serviceeftersyn af kvalitetstilsynet med folkeskolerne
- Afskaffelse af minimumstimetal i historie
- Samarbejdsprogram med KL om regel- og procesforenklinger
- Frihedskampagne om eksisterende frihed og fleksibilitet i folkeskoleloven
- Afskaffelse af den obligatoriske projektopgave i 9. klasse
Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever
- Juniormesterlære i udskolingen
- En markant investering i bedre faglokaler
- Flere praktiske fag og større valgfrihed i udskolingen
- Teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen
- Anbefalinger for skærmbrug i fritidstilbud og grundskole
- Uddannelse og job som nyt fag i 7.-9. klasse og erhvervspraktik til alle
- Forsøg med praktiske prøver og drøftelse af prøvetrykket
Mere indflydelse til skolebestyrelserne
- Bedre praksis for brug af Aula
- Afskaffelse af centralt krav om 45 minutters bevægelse
- Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp og faglig fordybelse
- Flere frihedsgrader til landdistriktsskoler
- Ret til at deltage i skoleudviklingssamtaler
- Repræsentation af det lokale erhvervsliv
- Kompetenceudvikling målrettet skolebestyrelsernes arbejde
Et styrket lærerværelse
- Bedre muligheder for meritlæreruddannelse og skolebaseret læreruddannelse, herunder Teach First-lignende ordninger
- Bedre videreuddannelsesmuligheder for lærere
- Bedre mulighed for at inddrage civilsamfundet og frivillige foreninger i skolen
- Psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og pædagoger
- Kompetenceudvikling i specialpædagogik og klasseledelse
Stærkere fællesskab i klassen
- Bedre og færre overgange i indskolingen og styrkelse af klassefællesskabet
- Sænket klasseloft i 0.-2. klasse
- Bedre mulighed for udsat skolestart
- Intensive undervisningsforløb i små hold for de mest udfordrede elever
- Drøftelser af Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning (PPR)
- Udarbejdelse af anbefalinger fra Vidensenhed for børn og unge med særlige behov
- Uddannelse af flere elever som undervisningsmiljørepræsentanter
- Etablering af en Trivselskommission
- Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Find hele udspillet her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.