KØBENHAVN: Regeringens stort anlagte togfond til 27,5 mia. kroner skal efter planen skabe markant hurtigere togforbindelser mellem landets største byer, og vil samtidig betyde, at en af landets helt store transportvisioner - en lynforbindelse over Kattegat - enten får dødsstødet eller som minimum bliver skudt mange år ud i fremtiden. Det vurderer en række politiske partier og en fremtrædende trafikforsker, skriver Politiken.
Netop nu er et udvalg i Transportministeriet ved at vurdere potentialet i en Kattegatforbindelse. Men med den forventede vedtagelse af togfonden smuldrer den politiske opbakning til derefter at kaste sig over Kattegatprojektet, der forventes at koste 100 mia. kroner.
- Timemodellen afliver Kattegatforbindelsen, og det har vi det helt fint med. Det vil være helt håbløst at investere i den efterfølgende. Vi mener simpelthen ikke, at der er plads til begge dele, siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested. Og Venstre er enig:
- Det er formentlig et skud for boven for Kattegatforbindelsen, siger trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V).
bi
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.