
Trafikselskaberne Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus må kigge dybt ind i pengeskabet, efter at de har fået en bøde på 10 mio. kr. af Konkurrencestyrelsen, skriver Fagbladet 3F.
Bøden har de tre selskaber fået for grov overtrædelse af reglerne om udbud af kørsel til flextrafik med blandt andet handicappede og ældre.
De tre trafikselskaber udbød kørslen med et krav om, at bilerne skulle have en bestemt størrelse, så der var plads til to kørestole og fem passagerer. En lang række vognmænd bød på kørslen, og trafikselskaberne indgik over 100 aftaler om flexkørsel.
Men nogle vognmænd opdagede, at stort set ingen af de vognmænd, der vandt kørslen, opfyldte kravet om bilstørrelse og dermed ikke kravene i udbuddet. De har kun plads til én kørestol i bilen, men trafikselskaberne lod dem køre videre alligevel.
Måtte fyre
Det var der to vognmænd, der ikke ville finde sig i. Blandt andet vognmand Allan Thomsen, Als-vognen, der tilbyder handicapkørsel. Han investerede i større biler for at få mere handicapkørsel.
Han vandt ikke den kørsel, som han havde regnet med, fordi kørslen gik til konkurrenterne med billigere tilbud.
Allan Thomsen og den anden vognmand klagede over udbuddet. Det endte med, at Konkurrencestyrelsen tildelte de tre trafikselskaber en bøde på samlet 10 mio. kr. for groft at have overtrådt udbudsreglerne. Bøden faldt med tre mio. kr. 19. maj i år og syv mio. kr. 22. oktober.
Allan Thomsen er hårdt ramt. Han understreger, at havde han vidst, at han ikke behøvede biler med plads til to kørestole, havde han kunne byde med en lavere pris.
- Udbuddet har kostet mig halvdelen af min forretning. Jeg er gået fra overskud til underskud og har måtte fyre tre chauffører. Vi vil søge erstatning for den tabte kørsel og jeg håber, at trafikselskaberne nu sætter sig ned, får ryddet op og kører udbuddene efter reglerne, siger han.
Største nogensinde
Advokat og partner Jeppe Lefevre Olsen, der er specialiseret i udbudsret hos advokatfirmaet Kromann Reumert slår fast, at de økonomiske sanktioner er de største, der nogensinde er givet i den udbudsretslige historie.
- Udbudsreglerne er groft overtrådt i sagen, og med store konsekvenser til følge. Klagenævnet for Udbud har i sin afgørelse også påbudt, at alle aftalerne om kørsel skal standses. Det betyder, at der skal nye udbud til, før trafikselskaberne kan fortsætte kørslen, siger Jeppe Lefevre Olsen.
Han slår fast, at afgørelserne er en klar påmindelse om, at ordregivere skal tænke sig særdeles godt om, når der udformes ufravigelige mindstekrav i et udbud.
- Det skal de bestemt også, når de efterfølgende overvejer at ændre eller frafalde mindstekrav. Ufravigelige mindstekrav fastlægges jo, fordi man mener de er nødvendige og relevante. Så kan man ikke bare ændre på dem, efter at kontrakterne er indgået, som det er sket i den aktuelle sag, siger Jeppe Lefevre Olsen.
Fagbladet har spurgt de tre trafikselskaber, om de har penge på kistebunden, og om bøden får konsekvenserne for udbud fremover. Ingen af de tre trafikselskaber har ønsket at svare.
- Jeg har ingen kommentar, siger blandt andre Frank Christensen, funktionsleder i Midttrafik.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.