
Det Østdanske trafikselskab, Movia, har for første gang besluttet at dispensere fra kravet om, at buschauffører i den kollektive trafik skal kunne tale og forstå dansk. Forsøgsprojektet kører fra den 15. september og tre måneder frem. Der er tale om omkring 25 uddannende og erfarne tyske buschauffører, som vil køre i hovedstadsområdet.
- Set i lyset af den seneste tids mange aflyste busture på grund af manglende chauffører, mener vi, at det er tid til at tænke nyt, og det betyder, at vi må slække på sprogkravet i en kortere periode. Jeg tror, at kunderne sætter stor pris på, at bussen kommer, og så kan de få mere detaljeret rådgivning om rejsen i vores kundecenter, siger adm. direktør i Movia, Johannes Sloth.
De tyske buschauffører skal - før de kører deres første tur med kunder - have gennemført et 5-dages kursus på Uddannelsescenteret for Kollektiv Trafik. Chaufføren skal opfylde de samme krav som alle andre chauffører med undtagelse af at kunne tale dansk. Han eller hun skal kunne tage imod penge for billetter, kende takstsystemet og annoncere de store stoppesteder over højttaleren.
Under forsøget vil der 24 timer i døgnet være en tysktalende person hos driftsledelsen hos Arriva til at kommunikere med de tyske buschauffører i tilfælde af fælles information fra trafikselskabet eller andre myndigheder til alle chauffører.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.