Der er brug for omfattende regel- og lovforenklinger for jobcentrene. Det fastslås i nye analyser. Derfor skal Folketinget nu på banen, mener KL
31. JAN 2008 9.56
Nu må det stå lysende klart for alle, at der er brug for omfattende regel- og lovforenklinger på beskæftigelsesområdet. Reglerne er i årenes løb blevet så indviklede, at de ofte ikke mere virker efter hensigten. Det fastslår fire nye rapporter udarbejdet af et konsulentfirma for Beskæftigelsesministeriet og KL.
- Rapporterne viser klart, at regeljunglen og kontrollen i jobcentrene gør mere skade end gavn. Love og regler er så indviklede og bøvlede, at de ledige ikke forstår dem, jobcentrenes medarbejdere bruger alt for lang tid på administrere dem, og i de mest grelle tilfælde virker reglerne stik mod hensigten, siger Erik Nielsen, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg.
- Nu har vi klar dokumentation for, at regeljunglen har taget overhånd og hverken gavner de ledige eller virksomhederne. Lovgivningen er et stort kludetæppe, hvor de oprindelige hensigter er forsvundet i lappeløsninger.
- Rapporterne anbefaler på to områder, at man skrotter alle de gamle love og starter forfra. Det er altså en klar OM’er. Derfor er det nu op til politikerne på Christiansborg at komme på banen og leve op til de mange udtalelser i valgkampen om at skabe bedre service og kvalitet ved at lette de administrative byrder. For mig er det vigtigste, at jobcentrene fokuserer på at skabe resultater, siger Erik Nielsen.
Det er ikke kun på beskæftigelsesområdet, der er behov for regelforenkling. KL mener, at der er mange andre områder, hvor der også er behov for at komme statens regelproduktion til livs, understreger KL’s formand, Erik Fabrin:
- Der er ikke brug for snærende statslige kontrolmekanismer og regler omkring snart sagt enhver kommunal serviceydelse. Der er brug for færre regler, og de regler skal være baseret på tillid, ikke kontrol. Det skal være en afbureaukratisering, der tager udgangspunkt i og skal kunne mærkes ude i det ”rigtige liv” hos borgerne og vores personale.
FAKTA:
Rapporterne er det foreløbige resultat af et afbureaukratiseringsprojekt, som Beskæftigelsesministeriet og KL indledte i foråret 2007.
Medarbejdere i jobcentrene kom med 169 forenklingsforslag. De forslag er blevet analyseret, og konsulentfirmaet Deloitte er kommet med konkrete løsningsforslag på fire områder: Sanktioner, ungeregler, sygeopfølgning og modtagelse i jobcentre.
- Rapporterne viser klart, at regeljunglen og kontrollen i jobcentrene gør mere skade end gavn. Love og regler er så indviklede og bøvlede, at de ledige ikke forstår dem, jobcentrenes medarbejdere bruger alt for lang tid på administrere dem, og i de mest grelle tilfælde virker reglerne stik mod hensigten, siger Erik Nielsen, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg.
- Nu har vi klar dokumentation for, at regeljunglen har taget overhånd og hverken gavner de ledige eller virksomhederne. Lovgivningen er et stort kludetæppe, hvor de oprindelige hensigter er forsvundet i lappeløsninger.
- Rapporterne anbefaler på to områder, at man skrotter alle de gamle love og starter forfra. Det er altså en klar OM’er. Derfor er det nu op til politikerne på Christiansborg at komme på banen og leve op til de mange udtalelser i valgkampen om at skabe bedre service og kvalitet ved at lette de administrative byrder. For mig er det vigtigste, at jobcentrene fokuserer på at skabe resultater, siger Erik Nielsen.
Det er ikke kun på beskæftigelsesområdet, der er behov for regelforenkling. KL mener, at der er mange andre områder, hvor der også er behov for at komme statens regelproduktion til livs, understreger KL’s formand, Erik Fabrin:
- Der er ikke brug for snærende statslige kontrolmekanismer og regler omkring snart sagt enhver kommunal serviceydelse. Der er brug for færre regler, og de regler skal være baseret på tillid, ikke kontrol. Det skal være en afbureaukratisering, der tager udgangspunkt i og skal kunne mærkes ude i det ”rigtige liv” hos borgerne og vores personale.
FAKTA:
Rapporterne er det foreløbige resultat af et afbureaukratiseringsprojekt, som Beskæftigelsesministeriet og KL indledte i foråret 2007.
Medarbejdere i jobcentrene kom med 169 forenklingsforslag. De forslag er blevet analyseret, og konsulentfirmaet Deloitte er kommet med konkrete løsningsforslag på fire områder: Sanktioner, ungeregler, sygeopfølgning og modtagelse i jobcentre.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.