VORDINGBORG: I forbindelse med flere sager, hvor den tidligere Hørsholm-borgmester Uffe Thorndahl har søgt Vordingborg Kommune om aktindsigt, beder Ankestyrelsen nu kommunen om at genoptage en sag, hvor anmoderen flere gange har rykket for svar, og i en anden sag at komme med en redegørelse, skriver sn.dk.
I en konkret sag med en tre år gammel anmodning om at få udleveret de rette papirer i forbindelse med gennemløb, brønd og afløb på en konkret adresse har styrelsen i december 2022 bedt kommunen om at genoptage sagen og træffe en ny afgørelse.
I en anden sag om et byggeri har Thorndahl også rykket for aktindsigt flere gange og har klaget til Ankestyrelsen. Ifølge avisen har styrelsen i den sag nu bedt kommunen om en redegørelse, ligesom den også vil have “kopi af korrespondance med Thorndahl i sagen, herunder eventuelle afgørelser”, som styrelsen skrev til kommunen i brevet af 16. december 2022. Vordingborg Kommune har fire uger til at svare.
Koster millioner
Ifølge en Jyllands-Posten-artikel i marts 2022 anslog chef for ledelsessekretariatet Helle Munk på det tidspunkt, at kommunen bruger et til to årsværk på Uffe Thorndahls henvendelser. Antallet af hans begæringer til kommunen skønnedes at være over 1.000 i perioden fra juni 2017 til marts 2022.
Flere andre kommuner har også fået anmodninger om aktindindsigt fra Thorndahl - i samme periode fra 2017 til 2022 er anmodningerne i Guldborgsund opgjort til 90, mens Hedensted tilbage i 2013 brugte 1,5 mio. kr. på en ekstern jurist til at gennemgå hans henvendelser.
Allerede i 2016 indførte både Vordingborg og Guldborgsund Kommuner særlige regler for Thorndahl, så hans henvendelser kun blev behandlet, hvis han sendte det direkte til hovedpostkasserne.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.