
Sådan sagde Økonomi- og Erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) da regeringen i dag fremlagde sit udspil til en velfærdsreform.
- Velfærdssamfundet er ikke noget vi ejer. Det er noget vi passer på for de kommende generationer. Med disse forslag vil vi også have et godt velfærdssamfund om 50 år, sagde Bendt Bendtsen.
VK-regeringens forhandlingsoplæg vil gradvist frigøre penge til investering i forskning, uddannelse og innovation. I år 2015 når beløbet op på 13 milliarder kroner. Pengene skal blandt andet hentes ved stramning af efterlønsalder og pensionsalder og strammere rådighedsregler for ledige. Men samtidig bruges en del af pengene på ordninger, der skal øge andelen af voksne danskere, som har en uddannelse og er i arbejde. Her følger oplægget i punktform:
Kommunerne skal have et klart ansvar
? Kommunerne skal udarbejde en handlingsplan for, at alle
unge gennemfører en ungdomsuddannelse.
? Kommunernes medansvar, for at alle unge gennemfører
en ungdomsuddannelse, skal præciseres i lovgivning.
? Bortfald af refusion af udgifter til unge under 30 år på kontanthjælp mv.
? En kommunal belønningsordning skal understøtte målsætningen om, at flere unge går i gang med en ungdomsuddannelse og gennemfører den.
Ungdomsuddannelse
Frigjorte midler bidrager herudover til at finansiere øget aktivitet på ungdomsuddannelserne. Dermed er der penge til, at mindst 85 pct. af en ungdomsårgang kan gennemføre en ungdomsuddannelse i 2010 og mindst 95 pct. i 2015.
Bogligt svage elever skal tilgodeses og de stærke udfordres
? Særlige grundforløb på erhvervsuddannelserne.
? Mentorstøtte til unge med særlige behov under uddannelse.
? Erhvervsgrunduddannelsen moderniseres.
? Trindeling af erhvervsuddannelserne.
? Målretning af undervisningen efter 9. klasse.
? Flere uddannelses- og beskæftigelsesområder skal dækkes
af erhvervsuddannelserne og den praktikpladsopsøgende
indsats styrkes.
? Praktikpladser i staten skal øges med mindst 25 pct. inden udgangen af 2007. Regeringen vil drøfte måltal for antallet af praktikpladser i kommunerne med KL.
? Handlingsplan for øget gennemførelse på ungdomsuddannelserne.
? Ungeindsatsen udvides til også at dække 25-29-årige uden
en erhvervskompetencegivende uddannelse.
? Unge på kontanthjælp eller dagpenge tilskyndes til at vælge uddannelse.
? Produktionsskoleydelsen nedsættes til SU-niveau.
Ledige i arbejde
? Ledige tilmeldt arbejdsformidlingen skal mindst én gang
ugentlig, bekræfte at de fortsat er jobsøgende.
? Systematisk rådighedsvurdering af ledige hver 3. måned.
? Skærpet sanktion ved udeblivelser fra kontaktforløbssamtaler.
? Straksaktivering ved manglende reel rådighed.
? Indsats mod sort arbejde.
? Intensiv aktiveringsindsats efter 2½ års på dagpenge.
? Øget beskæftigelseskrav ved genoptjening af dagpengeret.
? Resultatløn i de nye jobcentre.
Integration
? Fornyet firepartsaftale om bedre integration.
? Ny målrettet løntilskudsordning.
? Partnerskaber med større virksomheder.
? Udvidet ret og pligt til aktivering for kontanthjælpsmodtagere.
? Varigheden af ret og pligt aktiveringstilbud skal vare
mindst en måned.
? Flere virksomhedsorienterede jobkonsulenter skal sikre
håndholdt indsats.
? Styrkede kommunale incitamenter til en aktiv beskæftigelsesindsats.
? Større tilskyndelse for kommunerne til en effektiv integrationsindsats via finansieringsreform.
? Udvidelse af jobkortordningen.
? Etablering af en green card-ordning for særligt kvalificerede udlændinge og studerende, der færdiggør deres uddannelse i Danmark.
? Integrationseksamen som betingelse for tidsubegrænset
opholdstilladelse og mulighed for kontanthjælp i stedet for
starthjælp.
? Mulighed for at give tilbud til selvforsørgede.
? Test i dansk og samfundsforhold forud for familiesammenføring.
Tilbagetrækning
? Folkepensionsalderen hæves med 1 år i 2023 og med
yderligere 1 år i 2025, så den igen udgør 67 år i 2025.
? Efterlønsalderen hæves med 1 år i hhv. 2017, 2019 og
2021, så den udgør 63 år i 2021. Efterlønsperioden vil
dermed udgøre 4 år for personer, der går på efterløn efter
2017.
? Personer, der er 50 år eller mere ved udgangen af 2006,
berøres ikke af ændringerne.
? Efter 2025 tilpasses efterløns- og folkepensionsalderen i
takt med restlevetiden for 60-årige. Dermed kan man forvente at få et nogenlunde uændret antal år på efterløn og pension.
? Personer, der er under 50 år ved udgangen af 2006 kan i
perioden 2007-2009 få indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt med særlig kompensation.
? A-kassebidraget nedsættes og efterlønsbidraget hæves
tilsvarende.
? Fremover skal man aktivt tilmelde sig efterlønsordningen.
? Efterlønsbidraget skal betales i 30 år. Betaling skal påbegyndes senest, når man fylder 30.
? Ydelsesniveauerne og den såkaldte 2-årsregel i efterlønsordningen bevares uændret.
? Den skattefri præmie hæves for dem, der er under 50 år
ved udgangen af 2006.
? Aldersgrænsen for udbetalinger fra skattebegunstigede
pensionsordninger hæves i takt med efterlønsalderen, dog
kun for nytegnede ordninger.
? Særskilt modregning i efterlønnen for pensionsudbetalinger modtaget efter det 60. år, men før efterlønsalderen.
? Justering af aldersgrænser for diverse ydelser i takt med
forhøjelse af efterløns- og pensionsalder.
? Justering af alder for tilbagetrækning for tjenestemænd i
takt med forhøjelse af efterlønsalder.
? Fradrag i tjenestemandspension ved førtidig tilbagetrækning skærpes.
? Delpension udfases.
? Den forlængede dagpengeret for de 55-59-årige ophæves.
Der indføres ret og pligt til aktivering for 58-59-årige ledige på linje med andre ledige. Dagpengeperioden for over 60-årige forøges fra 2½ til 4 år. Den forstærkede tidlige aktiveringsindsats for personer i efterlønsalderen fastholdes.
? Aldersdiskriminerende barrierer fjernes. Aldersgrænsen i
forskelsbehandlingsloven hæves fra 65 til 70 år.
? Justering af pligtige tilbagetrækningsaldre for tjenestemænd.
? Der etableres en fond med et indskud på 100 mio. kr., som
skal finansiere konkrete projekter med henblik på at forebygge nedslidning.
Globaliseringspulje
? Der afsættes en globaliseringspulje til investeringer i
forskning og udvikling, uddannelse, innovation og iværksætteri. Puljen opbygges gradvist fra 2007 og udgør 8 mia. kr. i 2010 stigende til 13 mia. kr. i 2015.
? Fra globaliseringspuljen foreslås afsat ca. 4½ mia. kr. i
2010 stigende til ca. 6¼ mia. kr. i 2015. Dermed er der
penge til at øge den offentlige indsats mht. forskning og
udvikling til 1 pct. af BNP i 2010 og fastholde niveauet i de efterfølgende år.
? Mindst halvdelen af de offentlige forskningsmidler skal
udbydes i åben konkurrence senest i 2010. Der skal være flere store og langsigtede forskningsprojekter. Der skal ske en mere systematisk evaluering af forskningskvaliteten.
Flere med videregående uddannelse
? Der foreslås afsat ca. ¾ mia. kr. i 2010 stigende til ca. 3¼ mia. kr. i 2015. Dermed er der midler til, at mindst 50 pct. af en ungdomsårgang kan få en videregående uddannelse.
? Især skal flere tage en uddannelse inden for teknik, natur, IT og sundhed.
? Større målretning og mere jobnær undervisning i læsning,
skrivning og regning for voksne.
? Bedre tilbud til tosprogede.
? Øget anerkendelse af kompetencer opnået uden for det
formelle uddannelsessystem.
? Forenklet og permanent jobrotationsordning.
? Flere voksenlærlinge og forbedring af ordningen.
? Bredere udbud af videregående voksenuddannelse.
? Adgangen til godtgørelse ved deltagelse i videregående
voksen- og efteruddannelse målrettes ikke-faglærte og
faglærte.
? Bedre vejledning og rådgivning. Oprettelse af et nationalt videncenter for kompetenceudvikling.
? Der afsættes en pulje på 1 mia. kr. til finansiering af øgede offentlige driftsudgifter til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelsesaktivitet.
? Ny model for godtgørelse på det erhvervsrettede område.
? Mere fleksibel og differentieret deltagerbetaling og ny
takststruktur på det erhvervsrettede område.
Iværksættere
? Fra globaliseringspuljen afsættes et beløb på ca. ½ mia. kr. om året, så Danmark i 2015 kan blive blandt de lande i
verden, som er mest innovative, og hvor der er flest vækstiværksættere.
? Rådgivning og finansiering for iværksættere styrkes og
vækstiværksættere præmieres.
? Der iværksættes et program for brugerdreven innovation og
en styrket indsats for at markedsføre Danmark som investeringsland og turistmål mv.
Videregående uddannelser
? SU-stipendiet reduceres ved sen studiestart. Der gives
øget låneadgang.
? En del af SU?en gøres afhængig af fremdrift på studiet.
? SU begrænses til normeret studietid. Muligheden for SU slutlån udvides.
? Muligheden for at opspare SU-klip ud over normeret tid
afskaffes.
? Fribeløbet forhøjes.
Institutionerne skal tilskynde til hurtigere gennemførelse
? Tidsbegrænsning på specialeskrivning og automatisk eksamenstilmelding.
? Universiteterne skal følge op i forhold til frafaldstruede studerende og der skal ydes bedre studievejledning. Mulighed for hurtig reeksamen.
? Omlægning af universiteternes taxametertilskud for at tilskynde til færdiggørelse på normeret tid.
? Færdiggørelsestaxameter på kandidatuddannelserne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.