
Det viser ny undersøgelse fra Dansk Socialrådgiverforening, der nu på sjette år opfordrer beskæftigelsesministeren til at droppe kontroltyranniet.
I én uge har socialrådgivere i 33 forskellige jobcentre registreret, hvad de bruger deres tid på. Konklusionen er, at socialrådgiverne bruger hele 48 minutter i timen på bureaukrati og interne opgaver. Kun 12 minutter er der til at tale med de ledige eller sygemeldte borgere, oplyser fagforeningen.
Manglen på tid til kontakten med de ledige og de sygemeldte skyldes, at reglerne dikterer, at det vigtigste er rådighed, rettidighed og sanktion, mener Bettina Post, formand for Dansk Socialrådgiverforening.
- Vi hører konstant, at vi skal 'kere os om de syge', yde 'tidlig indsats' for de nyledige og lave 'håndholdte indsatser for de langtidsledige'. Ministeriet har imidlertid med bureaukratisk nidkærhed besluttet, hvor tit og hvordan vi skal gøre det, og dertil opfundet et refusionssystem som betyder, at jobcentrene går fallit, hvis de ikke først og fremmest gør det, som ministeriet kræver. Og det tager så 80 procent af socialrådgivernes tid , siger Bettina Post.
Lev op til løfterne
Hun opfordrer beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) til at leve op til sine løfter om at lette bureaukratiet og bestemme sig for, hvad det er for noget bøvl, hun vil skaffe jobcentrene af med.
- Vi har endnu ikke hørt Inger Støjbergs egne bud på, hvad det er for nogle af reglerne, hun vil afskaffe. Tværtimod forsvarer ministeren så sent som i TV-avisen i går aftes, at også sygemeldte med en skudsikker plan for tilbagevenden til arbejdsmarkedet SKAL til samtale i jobcentret hver 4. uge. Men hvis ikke Støjberg gør op med sig selv, hvor hun tør slippe kontrollen, tør jeg godt vove den påstand, at hendes Væk-med-bøvlet-inger-kampagne ikke kommer til at ændre på noget som helst.
Bureaukrati fylder mest
Bureaukrati alene går der godt 30 minutter med per time, og det dækker over al registrering og dokumentation af sager blandt andet over for Ankestyrelsen, journalisering som del af sagsstamme - skriftlige jobplaner og beskrivelse af de fem opmærksomhedspunkter - registrering i KMD, registrering i Arbejdsmarkedsportalen og andre databaser, forvaltning af 7-dages reglen, rettighedskravet, fravær og manglende medvirken, 450 timers reglen osv.
12 minutter per time går med borgerkontakt. Dette er al den kontakt, socialrådgiveren har med borgeren, enten ansigt-til-ansigt, over telefon eller via mail. Mødet kan enten være i jobcentret, på praktikstedet, arbejdsprøvningsinstitutionen, aktiveringsstedet, på virksomheden, hvor borgeren er i løntilskudsjob, eller hjemme hos borgeren.
Omkring 15 minutter per time går til intern tid, hvilket dækker over mødeaktivitet, orientering om f.eks. nye retningslinjer og udvikling af nye eller allerede indførte it-systemer samt pauser. I intern tid indgår også information om nye love, regler, vejledninger og bekendtgørelser samt opfølgning på nyere bestemmelser.
Læs hele notatet
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.