
Politikerne investerer i dårlig infrastruktur og vælger ofte en løsning, som langt fra er rentabel. Sådan lyder konklusionen i en ny analyse fra Tænketanken Kraka. Her har man undersøgt, hvilke vej- og jernbaneprojekter, der kan betale sig for samfundet.
I alt har de to forskere Jens Hauch og Sebastian Hørlück undersøgt 78 infrastrukturprojekter og oplistet dem efter, hvor god en forretning projekterne er for samfundet. Nogle af projekterne er allerede vedtaget, og måske de endda allerede eksisterer. Andre er der politisk enighed om, på trods af at pengene til projektet stadig mangler. Andre igen har været drøftet, men er aldrig blevet ført ud i livet.
Blandt de 78 projekter er det en ny bro over Randers Fjord, der topper listen over de mest rentable infrastrukturprojekter. Tallene for projektet er dog så gamle, at forskerne selv sætter spørgsmålstegn ved dem. Supercykelstier, som kommer umiddelbart efter broen i Randers, er forskerne dog helt sikre på kan betale sig for samfundet at investere i.
Infrastruktur for 418 mia. kr.
Også hastighedsopgraderinger af nuværende jernbaner er gode for samfundsøkonomien, konstaterer Kraka. På tredje og fjerdepladsen kommer netop to opgraderinger af eksisterende jernbaner.
Til gengæld giver det ikke samfundsøkonomisk mening at investere i at perron- og kapacitetsudvide Aarhus Hovedbanegård mod øst. Det er nemlig det projekt, som, Kraka konstaterer, er en dårligste forretning. Ligeledes vurderer Kraka ikke, at det kan betale sig at udvide Københavns Hovedbanegård.
Fælles for alle projekterne er, at der ligger et overslag over den samfundsøkonomiske forrentning af investeringer, som sammenlagt løber op i 418 mia. Kr.
‘Alt i alt er der blandt de undersøgte mulige infrastrukturinvesteringer projekter for knap 176 mia. kr., der giver et positivt samfundsøkonomisk afkast. Samlet set er der investeringer for godt 119 mia. kr., som vil give et positivt samfundsøkonomisk afkast, men som endnu ikke er besluttede. På den anden side er der vedtaget anlægslov for ikke rentable projekter for 7 mia. kr.,’ konkluderer Kraka i analysen.
Se hele listen over projekter og læs hele analysen her
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.