Det kniber med at holde trit med de andre børn, og flere må gå en klasse om. Samarbejdet i kommunerne om undervisningen er vanskeligt, når børnene anbringes uden for kommunen.
Det viser to nye rapporter om anbragte børns undervisning fra SFI – Det nationale Forskningscenter for Velfærd.
Den ene rapport ”Anbragte børn i tal” giver fakta på anbragte børn og skolegang: 3200 børn og unge mellem 0-18 år blev i 2006 anbragt uden for hjemmet. Årsagerne til, at helt små børn bliver fjernet, er først og fremmest, at forældrene ikke kan give barnet en tryg opvækst. Når de større børn og unge selv har vanskeligheder at slås med, handler det ofte om skoleproblemer, venner og fritid.
Vanskelig skolegang
Omkring halvdelen af de anbragte er i den undervisningspligtige alder. De fleste af skolebørnene er i familiepleje. Før børnene blev flyttet væk fra hjemmet, gik de fleste i almindelige skole, og det fortsatte de med efter anbringelsen. Folkeskolen er altså rammen om hovedparten af de anbragte børns undervisning.
Men set over en bred kam har de anbragte børn det vanskeligere i skolen end almindelige børn. For en del af børnene kniber det med at følge med i undervisningen. Der er flere, der må gå en klasse om, og i forhold til hele årgangen i 2006 er der flere anbragte børn, der har problemer med at blive dygtige nok til at klare afgangsprøven i 9. klasse.
Kommunerne mangler fokus
Den anden rapport ”Fokus på skolegang ved visitation til anbringelse udenfor hjemmet” belyser forskellige instansers samarbejde omkring anbringelse af børn og unge og deres undervisning i fire kommuner. Den viser bl.a., at det er sværere at samarbejde om børnenes undervisning, hvis barnet bor i én kommune og går i skole i en anden.
Sagsbehandlere og psykologer efterlyser desuden mere opmærksomhed på skolegangen i anbringelsessagerne. En gennemgang af de fire kommuners børne- og unge politik viser fx, at ingen nævner de anbragte børn og unges skolegang.
Rapporterne er de to første ud af fire delrapporter i projektet ”Anbragte børns undervisning” bestilt af undervisningsministeriet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.