
En privatisering vil kunne sikre en hurtigere modernisering af signalsystemer og udskiftning af slidte skinner, siger ATP's direktør Lars Rohde, der også godt tør love flere rettidige tog og en bedre service for DSB's kunder.
- Det er desværre altid lettere at udskyde udskiftning af jernbaneskinner eller maling af skolens vinduer et år. Og så ender det til sidst med, at det offentlige har en pukkel af vedligeholdelse skubbet foran sig. Vi vil være forpligtet til at levere en ydelse, så derfor vil vi have en interesse i at sikre en optimal drift, siger Lars Rohde til Politiken.
En gennemgribende modernisering af jernbanenettet løber op i et stort tocifret milliardbeløb.
ATP's bestyrelse har netop besluttet, at ATP i fremtiden kan investere i infrastruktur som for eksempel jernbaner, veje og broer.
Transportministeren tager positivt mod ATP's idé.
- Nytænkning på et område, hvor udfordringerne er store, er selvfølgelig velkomne. Nu kender jeg jo ikke detaljerne i udspillet, men vil se nærmere på det. To ting skal stå klart: Hvad er behovene, og hvordan skal de finansieres. Vi er ved at have en analyse færdig ganske snart, og den skal drøftes i forligskredsen, men uanset hvad, så er der en regning, som skal betales. Hvordan det skal finansieres, er selvfølgelig et andet spørgsmål, siger Flemming Hansen (K).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.