- Helt fra starten var der stor opbakning fra byrådet til at vores hjemmeside ikke skulle signalere ”traditionel kommunehjemmeside”, men at begreber som åbenhed, gennemsigtighed og inddragelse skulle være de bærende principper. Dette er en stor del af forklaringen på, at OdderNettet er blevet en succes, siger kommunaldirektør Jesper Hjort.
At OdderNettet har haft succes, er ikke en påstand. Hjemmesiden blev i 2004 og 2005 kåret som Danmarks bedste offentlige hjemmeside i Videnskabsministeriets ”Bedst på nettet”-konkurrence.
Derudover har siden været nomineret yderligere tre gange i samme konkurrence. Succesen kan også aflæses i antallet af besøgende. OdderNettet har i gennemsnit mere end 2500 unikke besøgende hver eneste dag, og set i forhold til kommunens indbyggertal (21.500) er det et imponerende tal.
Relativt set er OdderNettet formentlig landets bedst besøgte kommunale hjemmeside.
Strategi: Mange nyheder giver mange besøg
- Det næstsværeste er at få mange besøgende ind på en hjemmeside. Men det sværeste er at få de besøgende til at komme igen. Begge dele er i høj grad lykkedes for OdderNettet, takket være en strategi om at have mange nyheder, forklarer webmaster Claus Buur Ramussen, der har været med i alle årene, først som deltidsansat webmaster, og siden 2002 på fuld tid.
I 2003 blev journalist Roald Kramer ansat som informationschef, hvilket betød langt flere nyheder på den kommunale hjemmeside.
- Odder Kommune har med sin nyhedsstrategi været foregangskommune, og i dag har stort set alle kommunale hjemmesider en nyhedstjeneste, siger informationschefen, som tilføjer, at OdderNettets succes har betydet, at der i Odder ikke har været grobund for en kommerciel byportal, som man ellers ser mange andre steder. Oddernettet er ganske enkelt hele byens, ja hele kommunens hjemmeside, siger informationschefen.
Livligt debatforum
En anden forklaring på OdderNettets succes, er hjemmesidens debatforum, hvor der så godt som dagligt bliver postet indlæg.
- Lige fra starten har der været stor interesse for at debattere på hjemmesiden, og en stor del af succesen skyldes, at politikerne har været – og stadig er – flittige til at deltage i debatten. Debatforum er med andre ord det sted, hvor borgerne kan diskutere med hinanden og med byrådspolitikerne, siger Claus Buur.
- Naturligvis kan der være døde perioder på debatforum, men når der dukker en 'varm sag' op, vælter indlæggene ind. Det gjorde der f.eks. i forbindelse med lukningen af centralsygehuset og da politikerne skulle beslutte, om 7. klasserne skulle flyttes fra landskolerne til byskolerne. Også debatten om kommunalreformen var livlig. Lige nu diskuteres der storskraldsordning på debatforum, fortæller webmasteren.
Redaktionel frihed
Kommunaldirektør Jesper Hjort understreger, at den megen trafik på den kommunale hjemmeside også handler om at gøre borgerne bevidste om de muligheder de har for at finde kommunal information eller at betjene sig selv vha. Digital Signatur.
- Her har strategien båret frugt, idet vi ser, at borgerne på mange områder i stigende grad betjener sig selv på nettet, siger Jesper Hjort.
- Kommunen skal have en hjemmeside, som borgerne er vant til at bruge. Hvilket igen betyder, at der skal være nytteværdi for borgerne: daglige nyheder fra kommunen, relevante informationer, gode selvbetjenings-løsninger, en frisk og indimellem underholdende stil.
Spændende hjemmesider kan ikke redigeres af hverken byråd eller kommunaldirektører. Giv nogle fornuftige mennesker stor frihed til at løbe det i gang! Det har været opskriften i Odder, slutter kommunaldirektøren.
Fremtiden: net-tv
- OdderNettet vil udvikle sig yderligere i de kommende år. Vi har i trekvart år videotransmitteret byrådets møder på nettet via EU-projektet eParticipate, og vi er i fuld gang med at videreudvikle det i retning af vores egen net-tv-kanal – Odder NetTV.
Om få år vil mange kommuner have deres egen tv-kanal på nettet, og vi har også tænkt os at være foregangskommune på dette felt, siger informationschef Roald Kramer.
Fakta om OdderNettet:
* Premiere 12. juni 1998.
* En tværgående baggrundsgruppe skulle sikre, at hjemmesiden ikke kun blev et 'rådhus-fænomen', men at der var input fra institutioner og andre dele af den kommunale sektor. Gruppen bestod af en økonomidirektør, en udviklingschef, en bibliotekschef og webmasteren.
* Den første version af OdderNettet blev skabt i samarbejde med firmaet Albatros. I 2002 skiftede Odder Kommune leverandør, idet man i fællesskab med det lokale Kubus Clevernet udviklede OdderNettet til et mere netværksorienteret websted, med bl.a. deling af billeder og kalender. Kubus blev i 2007 overtaget af EDB-gruppen.
* I 2003 fødtes OdderNettets lillebror, den parallelle hjemmeside, OdderWeb. Her kan borgere og foreninger oprette mailadresser og egne hjemmesider. I dag er der 749 registrerede hjemmesider på OdderWeb.
* Odder Kommune var en af de første kommuner i Danmark, hvor samtlige institutioner fik egen hjemmeside.
* Som en del af OdderNettet er der udviklet selvstændige portaler til daginstitutionsområdet, skoleområdet og ældreområdet.
* OdderNettet er blevet redesignet to gange – i 2002 og 2005.
* Odder Kommune er med i EU-projektet eParticipate. Siden november 2007 har borgerne kunnet se byrådsmøderne via Odder NetTV (hvert møde ses i gennemsnit af 3-400 mennesker hjemme ved computeren).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.