
Trafikterminaler, motorvejsbusser og en Rejseapp til smartphonen er tre konkrete forslag, der kan begrænse de stigende trængselsproblemer i Hovedstaden. Kommunalteknisk Chefforening, KTC, er klar med nyt udspil til Trængselskommissionen.
- De tre forslag fra KTC er billige at gennemføre i forhold til store investeringer i nye motorveje og giver samtidig borgerne et lille kærligt skub i den rigtige retning uden at forringe deres dagligdag, vurderer KTC's formand, Torben Nøhr og tilføjer:
- Derfor håber vi fra KTC's side, at Trængselskommissionen vil tage vel imod forslagene. Vi er opmærksomme på, at Kommissionen arbejder med mange forskellige forslag, som bestemt kan være relevante, men vi tror på, at såfremt der sættes fokus på de tre nævnte forslag, vil vi komme et langt skridt fremad.
Nye trafikterminaler
Ifølge KTC's udspil bør der etableres 30 nye trafikterminaler inden år 2030 i hele landet, og de første fem bør etableres i Hovedstadsregionen inden 2020. Trafikterminalerne ligger uden for de største provinsbyer, hvor en motorvej krydser en jernbane, og hvor der kan anlægges en station. Her kan bilister fra et større opland parkere deres biler og med tog pendle videre til arbejdspladsen.
Fælles RejseApp
Det andet forslag er en fælles RejseApp, som vil kunne hjælpe hver eneste dansker med at finde den hurtigste og billigste transport, hvad enten det er med bus, tog eller samkørsel med andre bilister. På en smartphone indtastes bestemmelsessted, og herefter vises valgmuligheder og priser. Herunder vises andre bilister, der har indsat deres rejse og villighed til at tage medpassagerer op. RejseApp'en skal have indbygget betalingsfunktion, så der ikke skal ske direkte betaling hverken til en samkørsels-bilist eller til en buschauffør. Udviklingen af en RejseApp vil kræve et samarbejde mellem det offentlige og private firmaer.
Motorvejsbusser
Endelig foreslår KTC, at der skabes plads til Motorvejsbusser i særlige baner forbeholdt køretøjer med mere end én person, hvilket vil lette trængslen ganske betydeligt. Både Stockholm og Oslo har gode erfaringer med Motorvejsbusser. De kan sættes ind i løbet af få år og giver særlig god mening de næste fem-seks år, hvor jernbanenettet er under udbygning. Motorvejsbussen har høj komfort, gode siddepladser, der kan reserveres, internet, gode omstigningsmuligheder, kaffe osv. Det vil være nødvendigt at øge hastighedsgrænsen for busser fra 85 til mindst 100 km i timen.
Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti har nedsat en Trængselskommission med 28 medlemmer, der skal undersøge, hvordan trængselsproblemerne i hovedstadsområdet kan løses. I januar 2013 skal kommissionen aflevere et katalog med fordele og ulemper ved forskellige tiltag. I august 2013 skal kommissionen aflevere forslag til en samlet strategi.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.