Den Digitale Hotline (DDH), der er en sammenslutning af 40 kommuner, har netop afsluttet udbuddet om videreudvikling af den allerede eksisterende chatbot Muni. Med en kontrakt på 13 mio. kr. bliver det Deloitte og det norske tech-selskab Boost.ai, der skal udvikle den fælleskommunale chatbot.
Muni 2.0 flytter derfor ind på samtlige kommunale kontorer, hvor den skal betjene op mod 2,5 mio. borgere, inden længe.
En af de kommuner, der får glæde af den nye og mere intelligente Muni, er Randers, der allerede tager den nye og forbedrede chatbot i brug i dag.
Hidtil har chatbotten, der så dagens lys i 2020, kun været tilgængelig på udvalgte emner på kommunens hjemmesiden, som fx pasbestilling. Men nu kan Muni 2.0 hjælpe med svar på alle emner, skriver kommunen.
Det betyder, at borgere og erhvervsliv nu hurtigere og mere præcist kan få svar på spørgsmål - uanset om det handler om affaldssortering, byggetilladelser, skoleindskrivning eller pasbestilling.
- Det skal være så enkelt som muligt for borgerne at finde svar på deres spørgsmål. Muni giver borgeren digital vejledning og støtte, og det frigør samtidig tid til, at personalet kan varetage mere komplekse opgaver, siger Birgitte Guldberg, centerleder for Borgerservice, Ydelser & Digitalisering.
Muni 2.0
Muni, der allerede har over 450.000 samtaler med borgere i bagagen, får snart nye opgraderinger. Bl.a. får robotten en stemme, så den kan samtale med borgerne.
Desuden bygger den nye bot sine svar på en lang række informationer samlet i dens databaser, og som noget nyt bruger den også kunstig intelligens til at finde de rigtige informationer på hjemmesiden og svare i et sprog, der er let og nemt at forstå.
Den kombination gør chatbotten i stand til at analysere og finde de mest relevante oplysninger på tværs af kommunens digitale indhold.
- Med Muni 2.0 tager vi et vigtigt skridt i retning af en mere digitalt tilgængelig kommune. Borgerne skal kunne få præcise svar, når de har brug for det, lige fra MitID til børnepasning. Den nye chatbot er et vigtigt værktøj i den udvikling, siger Karen Balling Radmer, kommunikationschef i Randers Kommune.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.