dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
AKTUELT:Finanslov 2026BeredskabGrøn trepartBudget 2026Podcast: Ledelse i forandringKV25Kunstig Intelligens

Danmarks mest ambitiøse skoleløft

12 kommuner går sammen med Aalborg Universitet og COK - Center for Offentlig Kompetenceudvikling - i gang med et af de mest ambitiøse skoleudviklingsprojekter herhjemme
3. NOV 2014 13.13

Over de næste fire år skal de deltagende skoler have et betydeligt løft og kunne dokumentere mærkbare forbedringer for elevernes læring og trivsel. Udviklingsprogrammet med titlen 'Forskningsinformeret, målstyret skole- og kompetenceudvikling' har netop modtaget en bevilling fra A.P. Møller Fonden på 21 mio. kr. Oven i det beløb bidrager de involverede kommuner selv med omkring 57 mio. kr. Det er det hidtil største projekt, som A. P. Møller Fonden har valgt at støtte.

Projektet, der omfatter en tiendedel af landets elever og lærere, er inspireret af canadiske, svenske og norske erfaringer. Der skeles især kraftigt til den skoleudvikling, der med succes siden 2004 er gennemført på 5.000 skoler i Ontario-provinsen i Canada - med resultater, der nyder international anseelse.

I første fase vil der blive sendt elektroniske spørgeskemaer ud til elever, lærere, ledere og forældre. Det giver input til en rapport med ny viden om, hvordan det går på hver skole og det enkelte klassetrin, hvad angår læring og trivsel. Kortlægningen belyser også forskellen på drenges og pigers læring og trivsel - og de udfordringer, de hver især har. Ud fra kortlægningen vil de deltagende aktører - forvaltninger, skoleledere, lærere og pædagoger - sammen med COK og forskere fra Aalborg Universitet sætte gang i målrettet kompetenceløft og pædagogisk udvikling på hver enkelt skole.

Et storskalaprojekt
Program for forskningsinformeret, målstyret skole- og kompetenceudvikling bygger på et gensidigt samarbejde mellem LSP, COK og tolv kommuner: Billund, Brønderslev, Fredericia, Frederikssund, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg og Thisted. Projektet ledes af LSP, Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis på Aalborg Universitet, og det gennemføres i samarbejde med COK, Center for Offentlig Kompetenceudvikling.

De tolv kommuner dækker tilsammen et bredt spektrum af danske kommuner og målt på antallet af elever og medarbejdere udgør programmet ca. 1/10 af den samlede folkeskole. Det betyder, at deltagerne kan lære af hinanden på tværs af kommunegrænserne, at programmets storskalafordele kan udnyttes, og at det vil give et realistisk billede af fremtidens folkeskole. Kommunerne er indstillet på, at de med deltagelse i Program for forskningsinformeret, målstyret skole- og kompetenceudvikling arbejder forskningsinformeret og målrettet, og at de kommer til at indgå i et tværkommunalt samarbejde og netværk.

Projektet refererer til en baggrundsgruppe, hvor alle vigtige parter i den danske folkeskole er repræsenteret, og hvor der blandt andet sidder tre af de internationalt førende forskere i skoleudvikling og skoleledelse: professor John Hattie fra Melbourne University i Australien, professor Michael Fullan fra Canada og professor Viviane Robinson fra New Zealand.

 

kil

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/danmarks-mest-ambitioese-skoleloeft

GDPR