
Konsekvensen bliver store økonomiske øretæver i form af manglende effektivisering og mindre prispres på leverandørerne.
Det viser en undersøgelse af indkøbsforventningerne, som analyse- og rådgivningsvirksomheden Nytorv har udarbejdet på baggrund af interview med beslutningstagere i 291 offentlige organisationer.
Kommunerne er ganske vist godt i gang med at udrulle systemer efter nye fælles standarder. Men bagsiden af medaljen, at kommunerne nedprioriterer indkøb af systemer, der kunne forbedre borgerservicen.
- Det sker, fordi det fulde fokus er på infrastruktur, integration og administrative systemer. Prisen er, at ganske få kommuner har en plan for, hvad der skal ske med deres borgerservice, siger Pia Toftdal Rasmussen, projektleder i Nytorv.
Samtidig læner kommunerne sig op ad deres traditionelle it-leverandører. Det betyder ifølge undersøgelsen, at der ikke bliver foretaget nogen kvalificeret og struktureret udvælgelse af leverandørerne. Man vælger det kendte, og med denne tilgang sikrer kommunerne sig hverken den billigste pris eller den teknologisk set bedst egnede løsning, konkluderer undersøgelsen.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.