
Danmark og Tyskland fortsætter forberedelserne til en fast forbindelse
24. JUN 2005 14.03
Den tyske forbundsminister for transport, byggeri og bolig Dr. Manfred Stolpe mødtes i dag med transport- og energiminister Flemming Hansen (K) i København. Den slesvig-holstenske minister for videnskab, økonomi og transport Dietrich Austermann deltog også i mødet.
Ministrene blev enige om at fortsætte arbejdet hen imod en fast forbindelse over Femern bælt. Som det blev aftalt i en den fælles erklæring i Berlin i juni 2004. De to lande er i gang med at finde en finansieringsmodel, vælge en teknisk løsning, og finde løsninger på forskellige miljøaspekter.
Ministrene vil søge rådgivning fra uafhængige finansielle eksperter, så statsgarantier og investeringer fra den private sektor kan benyttes til finansiering af projektet.
Med hensyn til den tekniske løsning ønsker ministrene en skråstagsbro med en firesporet motorvej og to jernbanespor, alternativt en sænketunnel med sænketunnel med samme antal vognbaner og jernbanespor. Til eferåret offentliggøres en miljøkonsultationsrapport for projektet.
-Jeg finder det særligt opmuntrende, at vi er godt på vej til at løse spørgsmålet vedrørende de finansielle aspekter, såvel som den tekniske løsning for forbindelsen, ligesom de identificerede miljøspørgsmål synes at kunne håndteres, siger Minister Stolpe.
I dag offentliggøres to nye rapporter vedrørende en fast forbindelse over Femern Bælt. Det drejer sig om rapporterne:
"Construction of a fixed link across Fehmarn Belt: Preliminary risk assessment on birds"
og "Traffic restrictions due to wind on the Fehmarn Belt bridge".
lg
Ministrene blev enige om at fortsætte arbejdet hen imod en fast forbindelse over Femern bælt. Som det blev aftalt i en den fælles erklæring i Berlin i juni 2004. De to lande er i gang med at finde en finansieringsmodel, vælge en teknisk løsning, og finde løsninger på forskellige miljøaspekter.
Ministrene vil søge rådgivning fra uafhængige finansielle eksperter, så statsgarantier og investeringer fra den private sektor kan benyttes til finansiering af projektet.
Med hensyn til den tekniske løsning ønsker ministrene en skråstagsbro med en firesporet motorvej og to jernbanespor, alternativt en sænketunnel med sænketunnel med samme antal vognbaner og jernbanespor. Til eferåret offentliggøres en miljøkonsultationsrapport for projektet.
-Jeg finder det særligt opmuntrende, at vi er godt på vej til at løse spørgsmålet vedrørende de finansielle aspekter, såvel som den tekniske løsning for forbindelsen, ligesom de identificerede miljøspørgsmål synes at kunne håndteres, siger Minister Stolpe.
I dag offentliggøres to nye rapporter vedrørende en fast forbindelse over Femern Bælt. Det drejer sig om rapporterne:
"Construction of a fixed link across Fehmarn Belt: Preliminary risk assessment on birds"
og "Traffic restrictions due to wind on the Fehmarn Belt bridge".
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.