
Esbjerg, Holbæk, Køge og Roskilde kommuner skal i de kommende tre år afprøve såkaldte ungebudgetter i et forsøg på at bringe unge, som står uden for job og uddannelse, videre gennem øget indflydelse og større ansvar. Det oplyser kommunerne.
De unge, der bliver tilfældigt udvalgt, får adgang til et beløb på op til 25.000 kroner.
- I Esbjerg er der tale om 140 unge, hvoraf halvdelen får penge til rådighed, og de andre 70 udgør en kontrolgruppe, siger jobcenterchef Pia Damtoft til DK Nyt.
Formålet er at se, om de unge med adgang til et pengebeløb i højere grad kommer i job eller uddannelse end dem i kontrolgruppen.
Den enkelte unge skal, i dialog med en sagsbehandler, selv vælge, om budgetpengene skal gå til fx et hygiejnekursus eller et kørekort – eller at få fjernet en tatovering, forklarer jobcenterchefen.
Pilotprojekt i Aarhus
En pilottest i Aarhus har vist positive takter, men da det kun omfattede 20 unge, skal det nye forsøg bredes ud til flere. I alt omfatter det nye projekt 250 unge mellem 18 og 29 år, som har været uden job og uddannelse i minimum 26 uger.
De fire kommuner samarbejder med den almennyttige fond Lind Foundation, der ønsker at finde ud af, hvilke positive forandringer de unge oplever, samt hvilke samfundsøkonomiske effekter der opstår.
- Det er vigtigt for os at være med til at afprøve nye løsninger på socialområdet, så vi kan understøtte offentlig udbredelse af det, der virker, siger CEO Jens Bruun.
Det samlede projekt løber op i 4.375.000 kr. De første 7.500 kr. til det enkelte ungebudget betales af kommunen, mens resten af beløbet kommer fra Lind Foundation.
Om evalueringen
- Ungebudgetter evalueres af Lind Foundation for at skabe bedre viden om, hvordan unge uden job og uddannelse i højere grad kan blive en del af fællesskaber på jobmarkedet og uddannelser.
- Evalueringen undersøger de unges udbytte af indsatsen gennem interviews, spørgeskemaundersøgelser og registerbaserede analyser og sammenholder denne med udviklingen for unge, der ikke får adgang til et budget.
- Evalueringen anvender blandt andet metoden Social Return on Investment (SROI). Metoden anvender et bredere perspektiv på værdiskabelsen, idet den kvantificerer og værdisætter både økonomiske og sociale effekter skabt for de unge og samfundet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.