dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

'Fra en kort, kedelig skoledag til en lang, kedelig skoledag'

94 pct. af eleverne peger i SFI-undersøgelse på, at det står sløjt til med ’eksterne aktiviteter’ som undervisning i naturen eller i sportsklubben eller besøg udefra

Elevernes dom over folkeskolereformen, der trådte i kraft for godt to år siden, er hård, skriver Politiken fredag. Hele 82 pct. af eleverne oplever, at skoledagen er ’lidt for lang’ eller ’alt for lang’. Det er næsten en fordobling i forhold til 2014.

Det viser en endnu ikke offentliggjort rapport fra SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, som godt 21.000 elever fra 4., 6., 8. og 9. klassetrin fordelt på 137 skoler har deltaget i i foråret. Rapporten er en del af en omfattende evaluering af folkeskolereformen, som Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt, og som Politiken er kommet i besiddelse af.

En af intentionerne med reformen var, at den længere skoledag skulle være mere varieret end før reformen, men her kommer mange skoler til kort, siger Jens Vase, der er formand for Danske Skoleelever. Han kalder tallene for 'skræmmende'.

- Det nytter ikke noget, at 82 pct. er så utilfredse med skoledagens længde. Den spændende og varierede skoledag er ikke landet endnu, så vi er i en situation, hvor vi i stedet for at have en kort, kedelig skoledag har fået en lang, kedelig skoledag, siger Jens Vase til Politiken.

I SFI-rapporten peger 94 pct. af eleverne samtidig på, at det står sløjt til med ’eksterne aktiviteter’ som undervisning i naturen eller i den lokale sportsklub eller besøg udefra af for eksempel en politibetjent. Til gengæld svarer 71 pct. af eleverne, at de trives godt med at gå i skole – tallet er dog faldet med tre procentpoint – og andelen af lærere, der får motion og bevægelse ind i undervisningen mindst en gang om ugen, er steget fra 58 til 72 pct., skriver Politiken.

Ny pulje
Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen, ser ingen grund til at slå alarm:

- Hvis man spørger børn, om skoledagen er for lang, vil de sige, at det er den. Vi kan konstatere, at eleverne trives med at gå i folkeskole, og det er det vigtigste for os, for så lærer de også noget, siger Hjortdal til Politiken.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) er derimod bekymret over resultatet. Hun peger på, at hun blandt andet netop har sendt et lovforslag i høring, der betyder, at skolebestyrelserne fremover skal godkende skoleskemaerne. Og snart kan kommunerne søge om at få del i en pulje penge til at lave ’åben skole’ for.

- Både på pengefronten og lovgivningsmæssigt tager vi nogle initiativer. Nogle skoler gør det rigtig godt og har ikke behov for hjælp eller penge. Andre skoler er ikke er kommet godt i gang og skal hjælpes, siger ministeren til Politiken.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/fra-en-kort-kedelig-skoledag-til-en-lang-kedelig-skoledag

GDPR