Hvordan påvirker det børn og unge, at de dagligt bruger timevis på deres telefoner, tablets og computere, både i skolen og fritiden? Og hvilken effekt har det på elevernes trivsel og præstationer, hvis man bandlyser smartphonen fra klasseværelset?
I en ny artikel ser Videnskab.dk på den foreløbige forskning på området sammen med Jesper Aagaard, lektor i psykologi ved Aarhus Universitet.
Giver mobilforbud bedre psyke?
Flere studier viser en sammenhæng mellem et forbud mod at have sin mobiltelefon i undervisningen og en række positive effekter.
Jesper Aagaard understreger dog, at der ikke findes kontrollerede studier på området, og at den forskning, som finder en positiv effekt, er blevet kritiseret for mangler og usikkerheder.
I et norsk studie så mobilforbud ellers ud til at kunne forbedre den psykiske sundhed, især blandt pigerne. Undersøgelsen brugte data fra 36 pct. af alle folkeskoler i Norge.
Effekten er "markant", og derfor er der "ingen argumenter imod et mobilforbud," sagde Sara Abrahamsen, ph.d. i sundhedsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, da hun i maj 2024 udtalte sig om sin undersøgelse til Skolemonitor.
Men resultaterne fra Norge er endnu ikke blevet kontrolleret af uafhængige forskere, og de "markante" fund er siden blevet kritiseret af blandt andre den amerikanske professor i psykologi Christopher Ferguson.
Et flertal af de norske skoler har faktisk ikke forbudt mobiltelefoner, påpeger han i en gennemgang af studiet. De har blot påbudt eleverne at sætte deres telefoner på lydløs, mens de er til undervisning. Desuden er flere af de positive effekter ikke statistisk signifikante, understreger han, og man kan derfor ikke udelukke, at resultaterne skyldes tilfældigheder.
Få eller ingen afgørende beviser
Flere større studier har derudover også sået tvivl om effekterne af et mobilforbud i skolen. I 2020 udkom et svensk studie med karakterer fra i alt 1.423 svenske skoler. Men som forskerne skriver i deres artikel, så fandt de "ingen forbedring af elevernes præstationer" efter et mobilforbud.
I august 2024 udkom en forskningsgennemgang, hvor man gennemgik i alt 22 studier af mobilforbud i skoler over hele verden fra 2013 til 2022.
Både forbuddene og metoderne til at undersøge dem afviger fra hinanden i studierne, understreger forfatterne til gennemgangen. Desuden er flere af studierne udgivet, uden at uafhængige forskere har gransket tallene. Gennemgangen fandt dermed "kun få eller ingen afgørende beviser" for bedre mental sundhed og mindre mobning som følge af et forbud.
Hvad med elevernes laptops?
Resultaterne er umiddelbart logiske, siger Jesper Aagaard. Han peger på samme forklaring, som de svenske forskere skriver om i deres videnskabelige artikel: at man i lande som Sverige, Norge og Danmark har digitaliseret undervisningen i en sådan grad, at det ikke har nogen mærkbar effekt, hvis man blot fjerner én skærm, men beholder de andre.
- Det er blevet udbredt at forbyde mobiltelefoner i skolen, men hvad med de laptops, som stadig står lige foran eleverne? Dem kan de vel også bruge til at gå på sociale medier eller til at spille spil med, siger lektoren til Videnskab.dk og tilføjer:
- Hvis vi vil se en tydelig effekt af et forbud, tror jeg, vi skal forbyde alle former for skærme i skolen – og med den digitalisering, vi har gennemført af undervisningen i skolen, ser jeg det ikke som et særligt realistisk scenarie.
Gode digitale vaner gennem undervisning
Der er helt sikkert en udfordring med, at skærme forstyrrer elevers koncentrationsevne i skolen, siger lektoren og peger på sin egen forskning.
- Men det handler ikke kun om at knække de dårlige vaner. Det handler i lige så høj grad om at kultivere de gode vaner, siger han til Videnskab.dk og fremhæver sit undervisningsforløb med digital dannelse på danske gymnasier.
Her forsøger han at få eleverne til at reflektere over deres eget forhold til deres mobiltelefon; hvordan den distraherer dem, og hvordan de kan få bedre kontrol over deres koncentration.
For eksempel introducerer han eleverne for et lille eksperiment kaldet ’phone stacking’. Det går ud på, at alle lægger deres telefoner i en fælles stak. Så venter man. Og den person, som først tager sin telefon, taber legen.
Efterfølgende taler eleverne om, hvordan eksperimentet fungerede. Målet er at give dem noget læring med videre, som de også kan bruge uden for skolen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.