HILLERØD: Mens aviser og TV har historier om hjemmehjælpere, der ikke passer deres job, er det vigtigt at huske, at langt de fleste passer deres arbejde ansvarsfuldt og godt. Derfor tager hjemmeplejens leder rundt og taler med de ansatte om de mange positive henvendelser, der er kommet de seneste dage fra private borgere. Samtidig bliver reglerne gennemgået med de ansatte.
Da en sosu-elev forleden trak sin cykel op ad en bakke, råbte en cyklist, at han håbede, det var i hendes fritid, hun tog sig tid til at trække cyklen.
Mens en hjælper sad i sin bil og dokumenterede på sin PDA og tjekkede det næste besøg, blev der råbt, at hun nok blot sad og lavede ingenting.
Afsløringer i TV af sosu-assistenter, der ikke passer deres job, men bruger arbejdstiden på private foretagender, kaster en sort skygge af mistro hen over en masse ansvarsfulde medarbejdere.
Derfor har lederen af hjemmeplejen i Hillerød Kirsten Nordenbæk været rundt i alle hjemmeplejedistrikterne og tale med personalet. Hun har diskuteret, hvordan de skal agere i forhold til hånlige kommentarer og bemærkninger, indskærpet aftaler og regler, så alle er opdaterede, og så har hun ikke mindst rost de ansatte:
- Vi har en masse dygtige, engagerede medarbejdere, som føler, at de er under mistanke. Det er usundt for arbejdsglæden. Derfor er det dejligt at kunne tage rundt og fortælle om de mange positive tilkendegivelser, vi får fra borgere, som er glade for den hjælp, de får og som har sagt, at her i Hillerød har vi jo heldigvis ikke den slags snyd.
- For mig er det meget vigtigt at fortælle de ansatte, at min tillid til dem er 100 pct. intakt. Jeg kender medarbejderne, og jeg tror på dem og på at de indeholder de rette værdier og den rette etik og moral, for ellers ville det give sig udslag på andre områder, siger Kirsten Nordenbæk.
De fortjener vores tillid
Borgmester Kirsten Jensen (S) er tilfreds med lederens resolutte handlen i en tid med omtale af hjemmehjælpernes arbejde.
- Tid er en knap ressource i hjemmeplejen, og der bliver arbejdet godt og samvittighedsfuldt. Det er vigtigt, at vi bakker op om vores medarbejdere, der udfører deres arbejde godt, og som fortjener vores tillid. Medarbejderne er fuldt ud klare over, at de er helt uundværlige og vitale for de borgere, som de hjælper.
Kirsten Nordenbæk har aftalt med ledere og medarbejdere, at der fortsat vil blive foretaget kontrolopringninger hos borgerne.
- Vi vil som hidtil foretage stikprøvekontroller ved opringning til borgerne, hvor vi tjekker om hjælperne er der, og ved besøg ude på ruterne. Det gør vi ikke, fordi vi ikke tror på medarbejderne, men for at sikre dem mod urigtige beskyldninger og anden dum snak, siger Kirsten Nordenbæk.
- Et godt arbejdsmiljø fås kun ved samarbejde med borgerne, og det er væsentligt, at vi alle har tillid til medarbejderne, for de gør en stor indsats i det daglige, og de besidder en stor faglighed, som sammen med de rette menneskelige værdier gør, at vi er dygtige til vores arbejde, og vi vil borgeren det bedste.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.