- Det her er alt andet end den afbureaukratisering, der er så stort behov for, siger KL’s formand
Det var en omgang blandede bolsjer, Arbejdsmarkedskommissionen efterlod på statsministerens bord, da der i dag var trepartsforhandlinger om, hvordan vi får øget arbejdsudbuddet, lyder det fra KL.
- KL enig i, at der skal gøres noget for at skaffe mere arbejdskraft. Derfor er vi også positiv overfor forslag fra både Arbejdsmarkedskommissionen og andre, der går i den retning.
- Det største og mest effektive virkemiddel i Arbejdsmarkedskommissionens pose er uden tvivl forslaget om at hæve efterlønsalderen. Men hvis det er politisk umuligt at røre ved efterlønsreglerne, så må vi gøre en energisk indsats for på anden måde at mindske tilgangen til efterlønsordningen, siger KL’s formand Erik Fabrin.
- Mere attraktive arbejdspladser kan være et godt alternativ til efterløn. Derfor er et af kommunernes bidrag, at der i overenskomstaftalerne fra 2009 i hver enkelt kommune er afsat midler til at fastholde seniorerne, siger Erik Fabrin.
Men forslaget om en ny form for aktiv beskæftigelsesindsats trækker den gale vej. KL er enig i kommissionens ambition om en tidligere og bedre målretning af den aktive indsats. Men kommissionen har valgt helt forkert i posen med virkemidler, siger Erik Fabrin.
Stift system
- Forslaget lægger op til et meget stift system med komplicerede regler for, hvilke ledige, der må få hvilken aktivering hvornår. Forslaget bliver kun værre af et helt mekanisk koncept om kontaktsamtaler med de ledige hver 2. uge, uanset om der er noget fornuftigt at tale om, og om det giver mening for den ledige.
- Vi har ikke brug for et stift aktiveringssystem, hvor man oveni lægger en samtalefabrik. Det her er alt andet end den afbureaukratisering, der er så stort behov for, siger KL’s formand.
- Der er brug for et helt andet system, hvor der konsekvent er fokus på og styres efter resultater. Derfor skal der være økonomisk gevinst ved at opnå gode resultater og omvendt skal det koste, hvis de udebliver, siger Erik Fabrin.
- Der er for lidt viden om dagligdagen og de ledige i forslaget om en ny aktiv beskæftigelsesindsats. KL foreslår og deltager derfor gerne sammen med de øvrige parter i en hurtigtarbejdende arbejdsgruppe, der kan komme med konkrete forslag til en mere effektiv beskæftigelsesindsats. Vi kan anbefale den model, der netop med succes er blevet brugt ved trepartsaftalen om sygefravær.
- KL enig i, at der skal gøres noget for at skaffe mere arbejdskraft. Derfor er vi også positiv overfor forslag fra både Arbejdsmarkedskommissionen og andre, der går i den retning.
- Det største og mest effektive virkemiddel i Arbejdsmarkedskommissionens pose er uden tvivl forslaget om at hæve efterlønsalderen. Men hvis det er politisk umuligt at røre ved efterlønsreglerne, så må vi gøre en energisk indsats for på anden måde at mindske tilgangen til efterlønsordningen, siger KL’s formand Erik Fabrin.
- Mere attraktive arbejdspladser kan være et godt alternativ til efterløn. Derfor er et af kommunernes bidrag, at der i overenskomstaftalerne fra 2009 i hver enkelt kommune er afsat midler til at fastholde seniorerne, siger Erik Fabrin.
Men forslaget om en ny form for aktiv beskæftigelsesindsats trækker den gale vej. KL er enig i kommissionens ambition om en tidligere og bedre målretning af den aktive indsats. Men kommissionen har valgt helt forkert i posen med virkemidler, siger Erik Fabrin.
Stift system
- Forslaget lægger op til et meget stift system med komplicerede regler for, hvilke ledige, der må få hvilken aktivering hvornår. Forslaget bliver kun værre af et helt mekanisk koncept om kontaktsamtaler med de ledige hver 2. uge, uanset om der er noget fornuftigt at tale om, og om det giver mening for den ledige.
- Vi har ikke brug for et stift aktiveringssystem, hvor man oveni lægger en samtalefabrik. Det her er alt andet end den afbureaukratisering, der er så stort behov for, siger KL’s formand.
- Der er brug for et helt andet system, hvor der konsekvent er fokus på og styres efter resultater. Derfor skal der være økonomisk gevinst ved at opnå gode resultater og omvendt skal det koste, hvis de udebliver, siger Erik Fabrin.
- Der er for lidt viden om dagligdagen og de ledige i forslaget om en ny aktiv beskæftigelsesindsats. KL foreslår og deltager derfor gerne sammen med de øvrige parter i en hurtigtarbejdende arbejdsgruppe, der kan komme med konkrete forslag til en mere effektiv beskæftigelsesindsats. Vi kan anbefale den model, der netop med succes er blevet brugt ved trepartsaftalen om sygefravær.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.