Stram aftale om kommunal økonomi betyder, at der ikke kommer bedre busdrift
17. JUN 2008 13.22
Der bliver ingen penge til at forbedre busdriften i landets kommuner det næste år. Det er konsekvensen af den stramme aftale, som regeringen og KL netop har indgået om kommunernes budgetter for 2009.
Administrerende direktør i Trafikselskabet Movia, Johannes Sloth, kalder det ærgerligt, at viljen til at give busserne et tiltrængt løft åbenbart ikke er til stede.
- Busserne spiller en helt afgørende rolle, når det handler om at afhjælpe trængselsproblemerne på de danske veje. Ikke desto mindre får kommunerne heller ikke i 2009 mulighed for at styrke busdriften. Tværtimod kan det ende med serviceforringelser i kølvandet på den nye aftale mellem regeringen og KL, mener Johannes Sloth
- Jeg havde håbet, at kommunerne ville have fået en håndsrækning af regeringen. Billetpriserne må kun stige 3,1 procent næste år, men med den voldsomme vækst i olieprisen vokser udgifterne langt mere. Konsekvensen er, at bustrafikken sættes under et stort økonomisk pres i de dele af landet, hvor trængselsproblemerne og dermed behovet er størst, siger Johannes Sloth
Ny e afgifter
I forvejen tegner 2009 til at blive et særdeles vanskeligt år for den offentlige busdrift.
Hidtil har kommunerne været fritaget for en særlig afgift på kuldioxid og diesel til bustransport, men denne afgiftsfritagelse på i alt 387 mio. kroner forsvinder allerede i år. Den kompensation, der er lagt op til fra regeringen, rammer imidlertid skævt, så især kommunerne i hovedstadsområdet bliver hårdt ramt.
Det betyder, at eksempelvis Københavns Kommune fremover årligt vil mangle ca. 40. mio. kroner. Skal tabet dækkes via rutenedlæggelser, vil det ramme den store gruppe borgere, der dagligt er afhængige af bybusser i hovedstadsområdet. Dermed forstærkes den negative spiral yderligere for den kollektive trafik.
Administrerende direktør i Trafikselskabet Movia, Johannes Sloth, kalder det ærgerligt, at viljen til at give busserne et tiltrængt løft åbenbart ikke er til stede.
- Busserne spiller en helt afgørende rolle, når det handler om at afhjælpe trængselsproblemerne på de danske veje. Ikke desto mindre får kommunerne heller ikke i 2009 mulighed for at styrke busdriften. Tværtimod kan det ende med serviceforringelser i kølvandet på den nye aftale mellem regeringen og KL, mener Johannes Sloth
- Jeg havde håbet, at kommunerne ville have fået en håndsrækning af regeringen. Billetpriserne må kun stige 3,1 procent næste år, men med den voldsomme vækst i olieprisen vokser udgifterne langt mere. Konsekvensen er, at bustrafikken sættes under et stort økonomisk pres i de dele af landet, hvor trængselsproblemerne og dermed behovet er størst, siger Johannes Sloth
Ny e afgifter
I forvejen tegner 2009 til at blive et særdeles vanskeligt år for den offentlige busdrift.
Hidtil har kommunerne været fritaget for en særlig afgift på kuldioxid og diesel til bustransport, men denne afgiftsfritagelse på i alt 387 mio. kroner forsvinder allerede i år. Den kompensation, der er lagt op til fra regeringen, rammer imidlertid skævt, så især kommunerne i hovedstadsområdet bliver hårdt ramt.
Det betyder, at eksempelvis Københavns Kommune fremover årligt vil mangle ca. 40. mio. kroner. Skal tabet dækkes via rutenedlæggelser, vil det ramme den store gruppe borgere, der dagligt er afhængige af bybusser i hovedstadsområdet. Dermed forstærkes den negative spiral yderligere for den kollektive trafik.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.