I dag er der ikke længe mellem man møder begrebet innovation i en række sammenhænge inden for ledelse, strategi, organisation. Hele samfundet synes koncentreret om innovation. Der tales om det nærmest som en trylleformel i forbindelse med statslige og regionale programmer. Det er det, der skal redde både Danmarks og den enkelte virksomheds konkurrenceevne. Der gives støtte til innovation og undervises i det – meget ofte sammenkædet med det lige så vage begreb videnssamfundet og videnvirksomheden.
Og det sker meget ofte i et samarbejde mellem den offentlige og den private sektor. Et af de seneste eksempler er de 3 milliarder kr., der nu er afsat på finansloven til at forske i - og indføre arbejdsbesparende processer især i sundheds- og plejesektoren.
Stig Poulsen, direktør Danfoss Venture siger:
”- - innovation bruges mange gange uden, at man tænker dybere over, hvad der egentlig menes med det. Spørg en række tilfældige mennesker, hvad innovation betyder, og du vil få mange forskellige svar.”
Citat: LIFTOFF, november 2007, et glimrende magasin fra Danfoss.
Innovation blev første gang omtalt af den østrigske nationaløkonom, senere Harvard forsker, Joseph A. Schumpeter i 1911 (”Theorie der wirtschaftligen Entwicklung”), men vandt først større udbredelse med hans bog ”The Theory of Economic Development” fra 1934, som netop så innovation i et overvejende nationaløkonomisk perspektiv.
Det vandt først virkelig indpas i virksomhedsledelse, driftsøkonomi og strategisk tænkning i 1980erne, indtil da havde man mest arbejdet med markeds- og produktudvikling – et synspunkt, som der gøres op med i bl.a. ”Innovation i videnvirksomheden”, som anmeldes neden for. I de senere år har det bredt sig til en lang række fagområder med mere eller mindre seriøse udlægninger af, hvad innovation indebærer.
En af forfatterne til en af de bøger, der her skal omtales, Anders Drejer fra Handelshøjskolen ved Aarhus Universitet har skrevet en interessant redegørelse for udviklingen set i ledelsesmæssigt perspektiv.
Her skal omtales nogle af de seneste, seriøse bøger om innovation og videnvirksomhed, som også har interesse for læserne af dknyt.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.