Fra 2010 skal en ny strategi for intelligent trafikstyring (ITS) føres ud i livet for fuld kraft, men allerede nu bliver der brugt millioner på at styre trafikken intelligent og på den måde mindske trængsel, spare liv, forbedre klimaet og gøre borgerne sundere.
- ITS bliver forhåbentlig det næste store anlægs-fyrtårn i København. For når man ikke kan bygge sig ud af sine trafikproblemer, er ITS en effektiv måde at styre trafikken på, siger civilingeniør Filip Zibrandtsen, områdechef for trafikdesign i Københavns Kommune, til Ingeniøren.
I dag er kommunens 381 signalanlæg samordnede og tidsstyrede, så de er tilpasset trafikken på forskellige tider af døgnet, typisk morgen-, dags-, eftermiddags- og natprogrammet.
Længere ude i fremtiden venter:
* Den GPS-styrede singlespace-detektering af p-pladser, * Advarsler om om køer og færdelsuheld
* Variabel hastighedsregulering og
* Den intelligente gade, som i skoletiden kan være indrettet til langsom trafik eller gågade og uden for skoletid til trafik med højere hastighed.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.