- Kommissionen har haft stort fokus på afgifter og statslig regulering, fordi det er der, vi i dag har den største viden om effekterne. Det er fint nok. Den store udfordring bliver nu at få set på kommunernes muligheder for at påvirke danskernes sundhed. Statslig regulering skal gå hånd i hånd med en lokal indsats, siger Erik Fabrin.
- Vi er i kontakt med næsten alle borgere i kommunerne. Vi har mange muligheder for at påvirke børnene i fx daginstitutioner, skoler og fritidstilbud, og det er jo i barndommen, at ens vaner bliver grundlagt. Vi er også i kontakt med de svageste i samfundet, som vi ved har allermest svært ved at ændre livsstil. Og så vil jeg pege på, at vi kan gøre en meget bedre indsats for dem, som har fået en kronisk sygdom, fx med patientskoler og motion på recept. Det hører også med til forebyggelse, siger Erik Fabrin.
- Det helt centrale er nu, hvordan regeringen har tænkt sig at følge op på betænkningen. KL forventer, at der kommer en ambitiøs handlingsplan, hvor der bliver afsat penge til forebyggelse i kommunerne. Med bløde hensigtserklæringer kommer vi ikke længere, end vi er i dag. Vi har brug for en målrettet og slagkraftig indsats, siger Erik Fabrin.
- Men det er ikke gratis at forebygge. Regeringen må vise, at den mener noget med forebyggelse, og finde de penge, det koster at styrke indsatsen, siger Erik Fabrin.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.