dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Klassen og ikke skolen er afgørende for at lære at læse, skrive og regne

Ikke trivselen, men god klasserumsledelse og raske lærere afgør, hvad elever kan, viser DPU-undersøgelse for Københavns Kommune
21. AUG 2016 19.46

KØBENHAVN:  Det er klassen og ikke skolen, som er afgørende, når elever skal lære at læse, skrive og regne, skriver Politiken. Det viser en ny undersøgelse, som forskere på DPU, Aarhus Universitet, har lavet for Københavns Kommune.

Undersøgelsen sammenligner københavnske klasser og viser, at disciplin er afgørende, ligesom det spiller en stor rolle for elevernes præstationer, hvor mange sygedage klassens lærere har. Til gengæld har det ingen effekt, hvor tilfredse eleverne er med skolen, eller hvordan de oplever det sociale klima.

- Vores analyser har vist, at trivsel ingen sammenhæng har med elevernes faglige resultater, når man også inddrager andre variable i analyserne. Det er ret interessant, nu hvor der tales så meget om trivsel som forudsætning for, at børn kan lære noget, siger professor Peter Allerup fra DPU, som sammen med André Torre og Vibeke Hetmar har lavet undersøgelsen.

Forskerne har set på de københavnske folkeskolers 9. klassers karakterer ved afgangsprøverne over en femårig periode for at finde hver skoles gennemsnit og tjekkede så, hvor meget de enkelte klasser afveg fra skolens gennemsnit. Det er lærerne, der gør forskellen, når man ser på, hvad der karakteriserer de dårligt præsterende klasser.

Jo mere eleverne oplever, at de sidder alene, får fri eller har vikar i fagene, des lavere niveau har klassen. Den tendens viser sig især i matematik, og det går især ud over de tosprogede drenge, når matematiklæreren er syg. I faget dansk er det derimod vigtigt med disciplin i klassen, skriver Politiken.

Stor karakter-forskel
Undersøgelsen er lavet for Københavns Kommune, som år efter år oplever, at der er nogle 9. klasser, der får et meget lavere karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve end de andre klasser på samme skole.

Formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, er enig i, at det er læreren, der er hovedpersonen, når det kommer til elevers faglige præstationer, og ifølge ham er det både relationerne med eleverne, der er vigtige, og lærernes uddannelse.

- Der har været skåret meget ned på læreruddannelsen de senere år, men jeg håber, at der snart kommer hul igennem her, for det vil virkelig være en stor hjælp. Det nytter ikke noget, at eleverne hygger sig og trives, hvis der ikke er en ordentlig faglig læring, siger han til Politiken.

Københavns børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev (V) mener ikke, at der er behov for nye tiltag. Hun tror på, at det, kommunen gør nu, er det, der skal til.

- Vi har rigtig meget fokus på klasserumsledelse, som handler om, at lærerne skal blive dygtige til at forholde sig til de enkelte klasser. Der skal være klare linjer for, hvad skolen vil, og det skal være helt tydeligt for både forældre og lærere, hvad der foregår i undervisningen, siger Pia Allerslev til Politiken.

ka

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/klassen-og-ikke-skolen-er-afgorende-for-at-laere-at-laese-skrive-og-regne

GDPR