
KØBENHAVN: Jobcentrene skal nedlægges og kommunerne sættes fri i beskæftigelsesindsatsen.
Sådan stod der i regeringsgrundlaget, da regeringen tiltrådte i 2022, og i beskæftigelsesreformen fra april i år blev kravet om et kommunalt jobcenter afskaffet.
Men i Københavns Kommune har man valgt at bruge friheden til at fastholde navnet Jobcenter København. Det har et enigt beskæftigelses- og integrationsudvalg besluttet.
- Det giver ikke mening at bruge et millionbeløb på at ændre navnet på Jobcenter København. Navnet er genkendeligt og fortæller fint, hvad vi hjælper københavnere og københavnske virksomheder med, siger beskæftigelses- og integrationsminister Jens-Kristian Lütken (V).
1,2 mio. kr. for at skifte
Ifølge sagsfremstillingen ville det koste omkring 1,2 mio. kr. at skifte navn. Heraf 25.000 kr. til udvikling af nyt logo og visuel identitet, 50.000 kr. til opdatering af skilte og måtter og 75.000 til udskiftning af navn på digitale platforme, i it-systemer og i digital post.
De resterende cirka 800.000 kr. er de medarbejdertimer, der ville gå med opgaven. Udgifterne var beregnet ud fra, at det nuværende materiale blev opbrugt og navnet først ændret ved genoptryk.
De alternative navne, der var i spil, var "Københavns Jobservice", "Københavns Beskæftigelsesindsats" og "Din Beskæftigelsesindsats". Men et enigt udvalg fulgte forvaltningens forslag om at bevare "Jobcenter København".
At navnet er det samme, betyder dog ikke, at jobcentret vil være uændret, understreger Jens-Kristian Lütken.
- Vi er i fuld gang med at skabe et jobcenter med mindre bureaukrati og med fokus på den nære beskæftigelsesindsats. Vi vil derfor meget hellere bruge penge og kræfter på indholdet fremfor indpakningen, siger han.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.