Undersøgelsen viser, at kommunen vurderer ansøgerne individuelt og tager socialt ansvar for unge, der har fået en dom. Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.
- Vi er meget tilfredse med resultatet af undersøgelsen. En ung, der er havnet på den forkerte side af loven, skal have mulighed for at komme på ret køl igen, hvis han ønsker det. Vi skal opmuntre unge, der har fået en dom, til at vælge en mere positiv livsbane, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).
- Derfor er det vigtigt, at både private og offentlige arbejdsgivere har et nuanceret syn på unges straffeattester. Københavns Kommune skal som landets største arbejdsplads tage det ansvar meget alvorligt. Og vi opfordrer vores samarbejdspartnere til at gøre det samme, siger Frank Jensen.
Københavns Kommune har i mange år haft fokus på emnet. For eksempel står der i overborgmesterens cirkulære af 1963, at 'de offentlige institutioner i det omfang, det er foreneligt med saglige hensyn ved en liberal holdning direkte og indirekte søger at fremme mulighederne for straffedes resocialisering'.
Borgerrepræsentationen har siden dengang afvist forslag om at kræve rene straffeattester af alle kommunens ansatte. Det er besluttet, at der skal foretages en konkret, individuel vurdering af ansøgerens faglige og personlig kvalifikationer i de tilfælde, hvor der er grund til eller krav om at indhente en straffeattest.
Fra fire ud af seks fagforvaltninger lyder det, at man generelt ikke indhenter straffeattester, når man ansætter medarbejdere og praktikanter. I de to sidste - Socialforvaltningen og Børne- og Ungdomsforvaltningen - indhenter man børne- og straffeattester før ansættelse på en af kommunens institutioner og tilbud for børn og unge.
Men ikke i en eneste forvaltning betyder en plet på straffeattesten - i det omfang den overhovedet indhentes - at man automatisk bliver udelukket fra ansættelse eller praktikplads. Alle steder forklarer, at der sker en konkret vurdering, som tager hensyn til forbrydelses karakter: Var det groft? Var ikke første gang? Var det for nylig? Og som tager højde for jobbets karakter: Frister det til nye lovovertrædelser?
På den måde opnås et fornuftigt forhold mellem kommunens ansvar for at få dømte tilbage på ret køl og kommunens ansvar for at begrænse kriminalitet på vores institutioner.
Avisartiklen handlede især om praktikanter fra Pædagogisk assistent-uddannelse i Børne- og Ungeforvaltningen. Det er praktikpladser, hvor man vurderer, at det er lovpligtigt at indhente børneattester og relevant at indhente straffeattester.
Af det nyeste kuld på 51 praktikanter, har otte fået en praktikplads, selvom de har anmærkninger på straffeattesten. I samme forbindelse fik to ansøgere afslag på baggrund af forhold i straffeattesten, som forvaltningen vurderede, var uforenelige med stillingen.
Tilbage står et billede af Københavns Kommune som en arbejdsplads, der vurderer ansøgere individuelt og tager et socialt ansvar for unge, der har fået en dom.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.