
Måned for måned får færre og færre af landets kontanthjælpsmodtagere de tilbud fra jobcentrene til tiden, som de har krav på
9. JUL 2007 7.47
Læs også

Nye tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen dokumenterer, at de nye jobcentre, der blev etableret ved årsskiftet, ikke alene har haft svært ved at rette op på indsatsen, men også løbende har svigtet flere og flere af de svageste ledige, skriver LO?s ugebrev A4.
Det betyder blandt andet at hele 94 procent af de kontanthjælpsmodtagere i Silkeborg, der i april havde krav på en lovbestemt kontaktsamtale, ikke blev indkaldt til tiden. Og på landsplan er det gennemsnitligt kun hver anden kontanthjælpsmodtager, der får den individuelle samtale til tiden.
Der et klart mønster i, at det så godt som altid er de personer, der står længst væk fra arbejdsmarkedet, der ikke bliver indkaldt til tiden.
Også aktiveringstilbudene halter voldsomt efter. Og igen er det især de ikke-arbejdsmarkedsparate ledige, der står bagerst: For alle kontanthjælpsmodtagere gælder det, at knap 6 ud af 10 ikke fik tilbud om aktivering til tiden. Men for de ikke-arbejdsmarkedsparate gjaldt det næsten to ud af tre.
Mangel på medarbejdere
Formand for jobcenterchefernes forening Hans Erik Lund Rasmussen, der selv er chef for jobcentret i Slagelse, forklarer de dårlige resultater med en kombination af startvanskeligheder, mangel på medarbejdere og massive it-problemer.
Han peger samtidig på manglen på kvalificerede medarbejdere som en af forhindringer for at skabe forbedringer.
De ti sløveste kommuner
Andel af kontanthjælpsmodtagere, der ikke har fået en samtale til tiden
1. Silkeborg: 94%
2. Rebild: 86 %
3. Hørsholm: 83 %
4. Fredensborg: 81 %
5. Gribskov: 81 %
6. Ishøj: 81 %
7. Dragør: 79 %
8. Ikast-Brande: 79 %
9. Hillerød: 78 %
10. Langeland: 77 %
Hele landet: 50 %
Det betyder blandt andet at hele 94 procent af de kontanthjælpsmodtagere i Silkeborg, der i april havde krav på en lovbestemt kontaktsamtale, ikke blev indkaldt til tiden. Og på landsplan er det gennemsnitligt kun hver anden kontanthjælpsmodtager, der får den individuelle samtale til tiden.
Der et klart mønster i, at det så godt som altid er de personer, der står længst væk fra arbejdsmarkedet, der ikke bliver indkaldt til tiden.
Også aktiveringstilbudene halter voldsomt efter. Og igen er det især de ikke-arbejdsmarkedsparate ledige, der står bagerst: For alle kontanthjælpsmodtagere gælder det, at knap 6 ud af 10 ikke fik tilbud om aktivering til tiden. Men for de ikke-arbejdsmarkedsparate gjaldt det næsten to ud af tre.
Mangel på medarbejdere
Formand for jobcenterchefernes forening Hans Erik Lund Rasmussen, der selv er chef for jobcentret i Slagelse, forklarer de dårlige resultater med en kombination af startvanskeligheder, mangel på medarbejdere og massive it-problemer.
Han peger samtidig på manglen på kvalificerede medarbejdere som en af forhindringer for at skabe forbedringer.
De ti sløveste kommuner
Andel af kontanthjælpsmodtagere, der ikke har fået en samtale til tiden
1. Silkeborg: 94%
2. Rebild: 86 %
3. Hørsholm: 83 %
4. Fredensborg: 81 %
5. Gribskov: 81 %
6. Ishøj: 81 %
7. Dragør: 79 %
8. Ikast-Brande: 79 %
9. Hillerød: 78 %
10. Langeland: 77 %
Hele landet: 50 %
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.