
MIDDELFART: Kulturen er blevet forandret på ældreområdet i Middelfart som følge af kommunens deltagelse i frihedsforsøget, der nu er halvvejs. Det fortæller borgmester Johannes Lundsfryd Jensen (S) til DK Nyt.
Kommunen tilstræber sig nu på at drive ældreområdet ud fra en behovstyret filosofi frem for efter en rettighedssfilosofi.
- Der er så meget visitering på ældreområdet, og det er nøje bestemt. Man er garanteret den hjælp, man er visiteret til, og det er godt, men det blokerer også for en grad af fleksibilitet, forklarer borgmesteren og tilføjer:
- Her prøver vi i stedet at arbejde ud fra de ældres behov. Det er mere at gribe dagen og bringe fagligheden mere i spil.
Johannes Lundsfryd Jensen fortæller, at det blandt andet er kommet til udtryk ved en borger, der havde brug for hjælp til at få sit garn viklet ud og ikke umiddelbart til det, borgeren var visiteret til.
- Det øger livskvaliteten hos borgeren, det kan vi bare se. Det er klart, at det måske betyder, at støvsugningen misser, men hvis behovet ikke er der, så er det ikke der, vi vinder noget alligevel, siger han.
Arbejdsglæden er steget
Og det er ikke kun hos borgeren, at kommunen nu mærker en øget glæde. Medarbejderne fortæller samtidig, at deres arbejdsglæde og engagement er steget.
Det skyldes blandt andet, at frihedsforsøget er blevet brugt som et stort kulturforandrende forsøg.
Ifølge borgmesteren har det betydet, at der er blevet afprøvet en masse gode idéer, hvor de rigtig gode bliver spredt på tværs af kommunens tilbud, men de mindre god bliver lukket ned igen.
- Arbejdsglæden er steget, fordi der bliver brugt mindre tid på alt bureaukratiet og mere tid på de ældre. Medarbejderne får mulighed for at bringe fagligheden frem uden at blive bremset i processen, slår han fast.
Et andet sted hvor behovsfilosofien også er kommet til udtryk er ved de forebyggende hjemmebesøg.
Tidligere har DK Nyt beskrevet, hvordan de forebyggende hjemmebesøg i Langeland Kommune, der også er en del af frihedsforsøget, ikke nødvendigvis bliver klaret fysisk, som reglerne ellers foreskriver.
- Vi kan nu nøjes med en telefonopringning, der både sparer tid og penge i de her økonomisk pressede tider. Og indtil videre har der ikke været negative tilbagemeldinger fra borgerne, forklarede borgmester i Langeland Kommune Tonni Hansen (SF).
Og i Middelfart Kommune har friheden betydet, at de forebyggende hjemmebesøg er gjort digitale med stor succes, hvor borgerne, ud fra deres egne besvarelser, vurderes efter behov. Det medfører at de forebyggende hjemmebesøg effektiviseres via mere målrettet forberedelse samt rettes mod borgere med størst behov.
- Et andet nyt koncept er, at vi inviterer 67-årige borgere ind til et fødselsdagsarrangement på Rådhuset, med formålet at sikre den gode overgang til seniorlivet, fortæller han.
Den positive fortælling
De samlede effekter af forsøget indtil videre er ifølge borgmesteren med til at kaste en positiv fortælling over et område, som er udfordret på især rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.
- Det her betyder bare rigtig meget for renomméet og muligheden for at fastholde og rekruttere medarbejdere, så jeg er virkelig glad for, at vi som kommune er med, fortæller han.
I alt har Middelfart Kommune gennemført omkring 60 prøvehandlinger i dele af organisationen. Nogle er ved at blive skaleret videre ud i kommunen og andre er ikke.
Nu går kommunen ind i den sidste del af frihedsforsøget, og her skal de positive tiltag skaleres endnu mere.
- Jeg ser frem til en skalering og til at fortsætte med at lære af hinandens erfaringer, fortæller han.
DK Nyt vender tilbage med nyt fra alle syv frihedsforsøg.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.