Når tosprogede ikkevestlige elever begynder i 0. klasse, kommer en stor andel af dem med ringe danskevner i skoletasken. I Københavns Kommune havde 44,2 pct. af dem i 2015 behov for særlig hjælp på grund af svage danskevner.
Hvis de elever skal have den bedst mulige chance for at indhente deres klassekammerater over de næste ti år, er lærernes kompetencer den vigtigste faktor.
Det siger skoleforsker Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College. Og folkeskolen kunne godt bruge flere med uddannelse i, hvordan man bedst hjælper elever med dansk som andetsprog, vurderer han.
- Det generelle billede er, at der ikke er nok (lærere, red.), som har de kompetencer, i forhold til hvor mange skoler der står med udfordringerne. Vi ved, at lærerne heldigvis er den faktor isoleret set, der betyder mest for elevernes udvikling i al almindelighed. Det gælder også denne type elever. Når lærerne har kompetencerne i at undervise de her elever, kan de også bedre rykke dem, siger han.
Hvis lærerne skal få mest muligt ud af tiden i klasselokalerne, skal de bruge hjælp fra deres chefer i skoleledelsen, mener skoleforskeren.
- Det skal være en skoleledelse, der har fokus på, hvordan man arbejder med de her elevgrupper, og hvordan man bruger de ressourcer, man har i lærerkollegiet, bedst muligt, siger han.
Ifølge Andreas Rasch-Christensen har folkeskolen generelt haft svært ved at 'sikre den sociale mobilitet' for første- og andengenerations indvandrere.
Han peger på et større frafald, færre fuldførte ungdomsuddannelser og lavere karakterer som indikationer for det. Han understreger dog, at der er meget store forskelle internt i gruppen 'indvandrere'.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.