Det viser en undersøgelse fra Professionshøjskolen København, der har spurgt både undervisere og studerende, hvad det er vigtigst at kunne som lærer. De studerende peger på evnen til at skabe en god relation til eleverne og få deres accept. For lærerne er det derimod refleksionerne over, hvorfor man underviser, som man gør, der er afgørende.
De forskellige opfattelser er med til at gøre fremtidens lærere usikre og utilfredse, mener lektor, ph.d. Bodil Nielsen, der står bag undersøgelsen.
– Det, de studerende er allermest bange for og frustrerede over, er at havne i situationer med børnene, som de ikke aner, hvordan de skal komme ud af igen. Og de får ikke meget hjælp fra uddannelsen, fordi læreteorierne er kommet alt for langt væk fra praksissen ude på skolerne. Resultatet er, at de nyslåede lærere helt giver op eller bare klarer sig igennem fra dag til dag, hvilket slider enhver op, siger hun.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.